Wat een bizarre tijd was dat. De verschrikkelijke coronacrisis liet de hele wereld stilstaan. Franchisewinkels en restaurants gesloten of verplicht om andere keuzes te maken. Iedereen in onzekerheid. Waar we elkaar normaal voorbij rennen, waren we toen op elkaar aangewezen. We moeten het samen doen, zeiden we destijds, maar toch apart. We moeten steun geven aan iedereen die het nodig heeft, maar ook dat gebeurde vaak niet. Steun kwam niet altijd op de juiste plekken terecht en veel ondernemers voelen nu nog het nalatenschap van deze steunpakketten.
De crisis is voorbij. Of toch niet. Nee, het is een cyclus. Het vraagt ‘gewoon’ om improvisatievermogen van de mensen en van de ondernemers. Moet je wachten op hulp of steun of ben je voldoende in staat om voor jezelf te zorgen. Werk je samen of apart? Zorg je voor elkaar of sta je er alleen voor? En hoe zit het dan met onze luxe levensstijl? Die willen we ook handhaven als het enigszins kan. We willen meer, meer en meer… en het lijkt er sterk op dat we allemaal bereid zijn die prijs te betalen. Dat kan ook anders, moet eigenlijk ook anders. De laatste cyclus waarin we beland zijn, gaat over onze zorgen over onze planeet. Een hele relevante lijkt me, benieuwd hoe lang deze duurt.
Wat doen we met beloften?
Wat is er eigenlijk terechtgekomen van al die beloften destijds? Meer voor elkaar zorgen, lokaal kopen, lief zijn voor elkaar. Mensen vallen helaas alweer snel in oude gewoonten. Het is ook bijna onmogelijk om hieraan vast te houden. Het tempo waarin de ontwikkelingen in onze wereld zich manifesteren is zo hoog, dat je mee moet. Als je niet meedoet haak je af. Althans dat denken we. En toch zou het goed zijn hier af en toe vaker bij stil te staan. Er is altijd een keuze.
Een franchisesamenwerking is ook samen maar toch apart
De franchisegever bepaalt en franchisenemer betaalt is een veel gehoorde kreet. Samen lekker warm onder het dekentje liggen kan ook op een tegeltje. Je werkt samen maar toch ook apart. Het zijn twee losse entiteiten. Twee bedrijven die eigenlijk niet veel met elkaar te doen hebben, alleen voelt dat vaak niet zo. Anders dan de formulenaam is er sprake van zelfstandig ondernemerschap en dus kunnen de belangen ook anders zijn. Dat is niet erg, zolang beide partijen er vrede mee hebben. Veelal zijn die belangen gelijk, anders zal een formule zich niet goed kunnen ontwikkelen.
Dus juist nu is samenwerken belangrijk. Bespreek de wensen en problemen van de franchisenemers, maar bespreek ook de toekomstvisie van de formule. Ga de discussie rondom de te volgen koers van de formule niet uit de weg. Een franchisegever heeft deze nodig voor commitment. Franchisenemers hebben dit nodig om de keuze te kunnen maken of formuleaansluiting of -verlenging voldoende toegevoegde waarde biedt op de langere termijn. Dit maakt gesprekken zakelijker en de zorg naar elkaar toe duidelijker. Je bereikt samen echt meer, dat betekent ook samen delen.
Later is nu…
Elke crisis gaat voorbij, heus. Alleen komt er dan waarschijnlijk weer een nieuwe crisissituatie. Dus blijf elkaar helpen. Want we hebben elkaar misschien nog harder nodig dan we denken. We moeten het samen doen. En soms nog even apart.
Over Bart van der Schoot:
Bart van der Schoot is eigenaar en oprichter van De Franchise Adviseur. Bart is via deze organisatie voorzitter bij verschillende franchiseverenigingen. Daarnaast is de ondernemer voorzitter van het bestuur van de BelangenVereniging voor Franchisenemers Nederland (BVFN). Deze vereniging behartigt de belangen van franchisenemers in ons land.
Blijf op de hoogte
Wil jij op de hoogte gehouden worden van het laatste luchroomnieuws en één keer per week de digitale nieuwsbrierf van Lunchroom ontvangen? Schrijf je dan hier in voor de nieuwsbrief.