Lucas Vermeulen: Investeren in (werk)geluk!

Auteur: Lucas Vermeulen
lucasvermeulen Columns 14 oktober 2024
Lucas Vermeulen: Investeren in (werk)geluk!

Laatst ontmoette ik een spreker: Erik Bemelmans. Hij sprak als Executive Director van EHERO, Erasmus Happiness Economics research Organisation. EHERO is een denktank en onderzoeks- en onderwijsinstituut op het gebied van ‘Geluk’ en (bedrijfs)economie en onderdeel van de Erasmus universiteit Rotterdam. De missie van EHERO is bij te dragen aan meer geluk voor een groter aantal mensen en bedrijven te begeleiden met diverse tools om weloverwogen keuzes te maken die het algemene geluksgevoel verbeteren, en in het bijzonder ook het werkgeluk van hun medewerkers te bevorderen.

Ik zeg altijd gekscherend, als ik een kind een mooie punch-ballon geef met de tekst ‘Ik ben fan van Bakkertje Deeg’: "Wij zijn de bakker en de lunchroom zonder klanten, we hebben alleen maar fans!" Maar toen Erik Bemelmans zei dat je klanten nooit fan van je bedrijf zullen worden als je medewerkers dat niet eerst zijn, raakte hij me recht in het hart.

Natuurlijk doen we ons best om onze mensen betrokken en trots te laten zijn op hun werk en onze zaak. Maar we kunnen (en moeten) hier veel beter in worden, en dat begint bij het algehele geluksgevoel van onze medewerkers. Iedere ondernemer heeft de afgelopen jaren aan den lijve ondervonden dat er een omslagpunt is geweest in hoe mensen over werk en werken in het algemeen denken. Mijns inziens was de coronacrisis het vliegwiel hiervoor.

"Ik ben fan van Bakkertje Deeg"

Mensen zijn zeer stellig in hoe ze willen werken en wat ze willen doen: een 32-urige vierdaagse werkweek, de vrijheid om zelf hun beschikbaarheid te bepalen en daarnaast moet het werk uitdagend zijn én goed betalen. Wellicht zijn er nog meer wensen waar wij ondernemers wel wat van vinden. Als we in ons hart kijken, zouden wij dat eigenlijk ook wel willen. Maar we zijn opgevoed in een andere tijd, met andere normen en waarden, waar efficiëntie en het vergroten van het bedrijfsresultaat voorop stonden. Je werd geacht ‘hart’ voor de zaak te hebben en mensen bleven, ondanks alles, gewoon bij je werken. Die tijd is (gelukkig) voorbij. Tegenwoordig zetten mensen hun (werk)geluk op de eerste plaats en geven ze heel duidelijk aan wat de kaders zijn voor dit (werk)geluk. Daar kan de werkgever iets mee doen, of niet.

Het resultaat is dat wanneer je het (werk)geluk van jouw medewerkers kunt vergroten, gelukkige werknemers harder werken, meer betrokken zijn, minder vaak ziek zijn en langer bij je blijven. Doe je niets aan dat (werk)geluk, dan worden ze vaker ziek, zijn ze minder betrokken en vertrekken ze snel, op zoek naar een baan waarin ze gelukkiger zijn.

Dus mijn conclusie is: verdiep je in het vergroten van het (werk)geluk van je medewerkers. Het biedt niet alleen de voordelen die we eerder hebben genoemd, maar geeft je ook een goed en trots gevoel. Want wie goed doet, goed ontmoet.

Succes!

Lucas Vermeulen

Lucas Vermeulen en zijn vrouw Jolanda runnen met hun bevlogen team Bakkertje Deeg, inclusief de bijbehorende lunchrooms Den Contente Mensch en De Vegan Bakker, gelegen in het vestingstadje Heusden (aan de Maas). In zijn columns deelt hij wat hen bezighoudt en drijft, altijd met zijn lijfspreuk ‘Zonder enthousiasme is zelfs het beste idee gedoemd om te mislukken’ in gedachten.

Blijf op de hoogte!

Wil jij op de hoogte gehouden worden van het laatste luchroomnieuws en één keer per week de digitale nieuwsbrierf van Lunchroom ontvangen? Schrijf je dan hier in voor de nieuwsbrief.

Overig nieuws