Met de stijgende kosten ontstaat er in een razendsnel tempo een soort van squeeze in je bedrijf. Nog net bekomen van alle coronaperikelen en de volgende uitdaging staat al voor de deur. Energie- & loonkosten die stijgen, inkoopprijzen die explosief omhoog gaan, we kennen het allemaal. Het heeft geen zin te klagen of te wachten totdat de storm overwaait. We zitten er middenin. Het tempo waarin alles duurder is geworden, is ongeëvenaard en leidt uiteindelijk tot aanzienlijk lagere bestedingen bij onze gasten. Toch? Of juist niet?
Deze interessante vraag is op verschillende manieren te beantwoorden. De werkloosheid is nog steeds erg laag, dus als je werkt heb je inkomen en kun je dit uitgeven. Alleen kun je minder uitgeven. Dan ontstaat de vraag, waar ga je het aan uitgeven? Wanneer mag iets meer kosten en wanneer juist niet? Ga je jezelf belonen voor het harde werken en alle druk, en zo ja wie is de gelukkige waaraan je je geld gaat uitgeven? Horeca staat hier vaak wel in de top 3. Gelukkig maar, maar dat willen we wel zo houden. Concurrentie ligt op de loer.
In franchise leren we franchisegevers al vroeg toegevoegde waarde te leveren aan de gelieerde franchisenemers. Lever ‘waar’ voor de betaalde fee. Dat kan zijn door extra aandacht of juist door meer ondersteunende diensten aan te bieden of ervoor te zorgen dat er meer gasten (omzet) komen. Je kunt er in de groeistrategie ook voor kiezen de gemiddelde besteding per gast te vergroten. Eigenlijk is dat veel makkelijker dan nieuwe gasten zoeken. Immers, bestaande gasten kennen je zaak al en zouden bekend moeten zijn met wat je allemaal te bieden heeft, toch?
Nee, het is verrassend hoe weinig gasten weten waar jouw zaak voor staat. Zelfs je eigen personeel zou je kunnen testen door te vragen waar jouw merk voor staat. De uitkomsten zijn vaak verschillend en door deze variabelen ontstaat er verwarring. En daar ligt ook de uitdaging bij de gasten. In hoeverre kan een gast weten waar je bedrijf voor staat en wat er allemaal te koop is als zij niet dagelijks komen? Dat betekent bij twijfel dat je het vaker moet vertellen, op een vriendelijke manier die leidt tot meer loyaliteit.
- Bied speciale aanbiedingen of kortingen aan bij bestaande gasten. Verras ze en leg ook uit dat je dat doet omdat je blij met ze bent.
- Upselling: moedig gasten aan om extra's te bestellen zoals een dessert of drankje bij het hoofdgerecht. Een vriendelijk advies van de serveerder(ster) kan het verschil al maken.
- Stel een aantrekkelijke menukaart op: door het aanbieden van nieuwe en opwindende gerechten, kan je gasten aansporen om meer uit te geven. Maak foto's beschikbaar en zorg voor aantrekkelijke beschrijvingen van gerechten.
- Personaliseer: herken gasten die regelmatig terugkomen en biedt aanbevelingen gebaseerd op hun eerdere bestellingen. Dit geeft gasten het gevoel dat ze persoonlijk worden behandeld en dat verhoogt hun besteding.
- Voeg extra service toe: verleen een valet parking, breng gratis water en/of snacks bij aankomst aan tafel. Dit toont gastvrijheid, dan is de euro goed besteed.
Dus is het van belang dat men de keuze maakt voor jouw bedrijf en daarnaast meer gaat uitgeven. Er zijn legio voorbeelden te bedenken, belangrijker nog is ze dagelijks uit te voeren. Alleen dan zijn we in staat door deze onzekere en rumoerige tijd te komen.
Durf ook te vragen, ook als je niet bij een keten hoort of informatie niet beschikbaar is.
Samen staan we sterk!
Over Bart van der Schoot:
Bart van der Schoot is eigenaar en oprichter van De Franchise Adviseur. Bart is via deze organisatie voorzitter bij verschillende franchiseverenigingen. Daarnaast is de ondernemer voorzitter van het bestuur van de BelangenVereniging voor Franchisenemers Nederland (BVFN). Deze vereniging behartigt de belangen van franchisenemers in ons land.
Blijf op de hoogte
Wil jij op de hoogte gehouden worden van het laatste luchroomnieuws en één keer per week de digitale nieuwsbrierf van Lunchroom ontvangen? Schrijf je dan hier in voor de nieuwsbrief.