MENUKIEZEN.NL: Mijn oplossing voor efficiëntere keukenplanning en communicatie bij grotere groepen gasten

Auteur: Edwin Edink
Branded Content 31 oktober 2024
MENUKIEZEN.NL: Mijn oplossing voor efficiëntere keukenplanning en communicatie bij grotere groepen gasten

Hallo chefs, managers en lunchroomeigenaren. Ik ben Erwin (38), een handige ondernemer en ik run samen met mijn vrouw Brasserie de Fuut in Veenendaal. Het runnen van een horecazaak is een passie van ons, maar dit brengt ook de nodige uitdagingen met zich mee.

Graag deel ik met jullie het probleem waar we tegenaan liepen bij grotere groepen gasten en hoe ik dit heb opgelost.

Bij De Fuut verwelkomen we regelmatig grotere groepen gasten voor o.a. diners met meerdere gangen en keuzes. Hoewel dit natuurlijk geweldig is, stuitten we op een aantal terugkerende uitdagingen:

Inefficiënte communicatie met de organisatoren; deze verzamelden keuzes van gasten mondjesmaat en deze wijzigden ook regelmatig. Daarnaast kwamen er vaak nog onnodige vragen over gerechten en mogelijke aanpassingen. Deze vragen en opmerkingen kwamen via verschillende kanalen op verspreide momenten binnen, waardoor het erg lastig was om overzichtelijk te krijgen wat iedereen wilde eten.

Het volgende probleem was de voorraad. Door het gebrek aan duidelijkheid was het lastig inkopen. Soms hadden we te veel van het één en te weinig van het ander. Om dit te voorkomen deden we extra inkopen en dit leidde tot veel voedselverspilling.

Het laatste, maar niet het minste, probleem was het helder krijgen van alle allergieën en dieetwensen. Omdat de communicatie verspreid binnenkwam, maar ook omdat dit vaak gepaard ging met onoverzichtelijke documenten van de organisatoren, kwam het wel eens voor dat er tijdens de avond nog verrassingen naar boven kwamen. Door extra in te kopen konden we dit altijd oplossen, maar het zorgde wel voor extra stress en het maakte alles onnodig ingewikkeld en onoverzichtelijk.

Als oplossing voor dit probleem heb ik menukiezen.nl ontwikkeld. Dit platform maakt het voor chefs en managers eenvoudig om per evenement een menu aan te maken en dit te delen met groepen gasten. In je eigen online omgeving kun je op elk moment de keuzes bekijken die al bekend zijn en nog eventuele wijzigingen aanbrengen.

Hoe werkt het?

Eerst maak je een menu aan en stel je samen wat je wilt aanbieden aan de groep. Dit kan bij elk evenement naar wens aangepast worden.

Hierna deel je het met de organisator. Deze krijgt een unieke link die hij kan delen met de gasten. Via deze link geven gasten aan wat hun keuze is en wat hun eventuele dieetwensen en allergieën zijn. Omdat gasten hun eigen gegevens moeten doorgeven als ze de keuzes invullen, is het ook erg gemakkelijk om rechtstreeks contact op te nemen als jij nog vragen hebt of als gasten iets willen wat niet mogelijk is.

Jij kunt dan op elk gewenst moment de ingeleverde keuzes bekijken en een handig overzicht downloaden of uitdraaien.

Gebruik je vaak hetzelfde menu? Dan kun je deze gemakkelijk kopiëren naar een nieuw evenement. 

De Voordelen

Efficiënte communicatie: doordat alles centraal genoteerd staat en voor meerdere mensen binnen je bedrijf toegankelijk is, kan iedereen de voor hem benodigde informatie bekijken. De chef kan de keuzes bekijken en hierop inkopen. Hij kan een dagplanning maken en de benodigde mise-en-place gaan draaien. De leidinggevende van de bediening kan duidelijk communiceren wat het menu wordt en wie welke allergieën heeft. Zo zal dit gedurende de avond voor minder problemen zorgen, wat weer resulteert in een hogere tevredenheid van de gasten.

Minder verspilling: doordat de keuzes, aantallen en wensen van de gasten inzichtelijk zijn, kun je scherper inkopen en dit zal weer leiden tot minder verspilling.

Tel uit je winst.

Onze ervaring

Sinds wij menukiezen.nl gebruiken is onze keukenplanning aanzienlijk verbeterd. We besparen tijd omdat we alle informatie overzichtelijk bij elkaar hebben. Ook is het personeel beter voorbereid, wat stress tijdens drukke diensten verminderd, en is de tevredenheid van onze gasten enorm gestegen omdat alles soepeler loopt. De gasten met allergieën voelen zich veiliger en genieten meer van de avond omdat ze zich minder zorgen maken over hun gerechten. Onze gasten waarderen de professionele aanpak en het feit dat ze serieus worden genomen.

Waarom deel ik dit?

In de hectische wereld van de horeca telt elke minuut en staat de tevredenheid van de gasten voorop. Zonder terugkerende gasten natuurlijk geen omzet. Ik wilde vooral een oplossing creëren die eenvoudig is en direct resultaat oplevert. Menukiezen.nl heeft voor ons een wereld van verschil gemaakt en ik ben ervan overtuigd dat het ook voor jullie waardevol zal zijn. 

Wil jij dit ook proberen?

Om zoveel mogelijk ondernemingen te helpen met deze problemen nodig ik je uit om de eerste keer gratis gebruik te maken van menukiezen.nl.

Als het bevalt dan kun je hierna een abonnement aanschaffen en kun je onbeperkt menu’s en evenementen aanmaken. Deze investering betaalt zich snel terug door de besparingen en verbetering in efficiëntie die je zeker zult behalen.

Tot slot

Menukiezen.nl is een nieuwe tool die ik helemaal zelf ontwikkeld heb. Het blijft dus onderhevig aan veranderingen en wordt zeker nog doorontwikkeld. Ik wil je dan ook vragen om feedback na het proberen van het systeem.

Heb je vragen of wil je meer informatie, aarzel dan niet om contact op te nemen.

Laten we samen de toekomst van de horeca nog beter maken en onze gasten nog blijer!

Blijf op de hoogte!

Wil jij op de hoogte gehouden worden van het laatste luchroomnieuws en één keer per week de digitale nieuwsbrierf van Lunchroom ontvangen? Schrijf je dan hier in voor de nieuwsbrief.

Overig nieuws