Er komt steeds meer horeca bij in de Randstad. Nieuwe concepten rijzen de pan uit. De afgelopen jaren zien we dat vooral restaurants met één soort product helemaal hip zijn: er zijn horecagelegenheden met alleen hotdogs, hamburgers, tosti’s of bagels en iedereen wil hier een graantje van meepikken.
Maar waar is deze trend door ontstaan? Enerzijds vanuit de foodtruck-richting met de bijbehorende festivalcultuur, een plek waar dit fenomeen zeker speelt, of anderzijds vanuit de behoeften van de gast. Hoe dan ook, de vraag blijft overeind: is dit weer een trend, zoals het paarse licht in restaurants of de jaren ‘70-stijl, of is dit iets dat blijft? Als voorbeeld, Bagels & Beans heeft met de verkoop van hun bagels en met hun meer dan 70 vestigingen toch zeker aangetoond dat een langer bestaan wel mogelijk is.
Zelf ben ik voorstander van een restaurant dat niet tijdgebonden is. Hierdoor ben je misschien niet ín of uit de tijd, maar ben je ook niet genoodzaakt om elke vijf jaar je concept compleet om te gooien en voor tonnen aan interieurdesign uit te geven. Deze ‘veilige’ manier heeft echter ook een nadeel, want hierdoor moet je op een andere manier je gasten naar binnen zien te krijgen. Je kan hierbij denken aan actieve social media, elke week een muziekbandje of een andere unieke manier waardoor je in de spotlights komt te staan.
Kortom, als het je eenmaal lukt om je gasten binnen te krijgen is de moeilijkste taak volbracht. Waar je dan nog voor moet zorgen is een uitmuntende klanttevredenheid en een goede prijs-kwaliteitverhouding met geweldige verse producten. Naar mijn idee doe je dat met een bagel én een tosti op de kaart en wie weet ook wel een hamburger…
Thijs Rullens is eigenaar van lunchroom De keuken van Thijs in Utrecht. Vanaf nu schrijft hij voor iedere uitgave van Lunchroom een bijdrage, waarin hij zijn kennis en inzichten met je deelt.