Voor velen van ons is het drukker dan ooit. Dat wil trouwens niet zeggen dat we geld verdienen. Nee, deze crisis is een financieel drama. We zien de reserves verdampen en staren naar de bodem van onze schatkist. En nu onze voordeur op een kier staat voor onze gasten, zijn we er nog lang niet. Hoe de nabije toekomst eruit gaat zien blijft koffiedik kijken. Eigenlijk is er maar één ding zeker op dit moment en dat is dat er weinig zeker is.
Maar misschien ben jij wel diegene die in deze coronatijd beter draait dan ooit. Je hebt je zaak bijvoorbeeld in een winkelstraat waar een hongerig en dorstig winkelend publiek wat bij jou afhaalt.
Maar ook dan is het opletten geblazen. Want regels, vooruitzichten en protocollen veranderen met het uur. Wees alert en kijk waar die verandering naar toe gaat. Want te snel anticiperen op veranderingen in deze crisis blijkt nog wel eens fataal. Voordat je het weet zijn je aannames verkeerd en kost het geld dat je niet kunt missen.
Voortschrijdend inzicht en onduidelijke overheidsregels sturen ons elke keer weer een andere kant op. Niemand heeft een glazen bol. Dus zal je ideeën, plannen en ‘what if’ scenario’s op een stukje onderbuikgevoel moeten baseren.
Was ik maar geen ondernemer
Ondertussen zijn veel horecaondernemers erachter gekomen dat ondernemen helemaal niet hun ding is. Al dat gezoek naar mogelijkheden, onderhandelwerk met verhuurders of de bank, slecht nieuwsgesprekken voeren en jezelf opnieuw uitvinden. Het drukt zwaar op mensen. De creativiteit die je nodig hebt in je ondernemerschap is een heel andere creativiteit dan die je gebruikt bij het uitoefenen van je vak.
Nu de horeca weer is opgestart snuffelen we wat onwennig aan het nieuwe normaal. Maar het voelt vreemd. Het is alsof je in een compleet nieuwe zaak staat en je gasten voor de eerste keer ontvangt. Voor je gasten is het ook spannend, net als bij een eerste date.
Die verplichte afstand doet wat met mensen. We zijn er best snel aan gewend geraakt en ons gedrag is veranderd. Maar de mens is nu eenmaal niet gemaakt voor isolement. Wij willen echte aandacht van onze medemens.
Hybride concepten
Ondanks de tegenslag heeft de horeca zich niet uit het veld laten slaan. Sommigen hebben hun tanden laten zien, anderen zijn gaan kijken wat wél nog kan met hun bedrijf.
Zo zorgen de knutselboxen van de toprestaurants thuis voor de nodige belevenis. Het zelf in elkaar zetten van een topdiner. Maar we zaten stiekem wel met de joggingbroek en pantoffels aan de dis. Het hele voorspel van je netjes maken, je laten verwennen en dan voldaan naar huis gaan ontbrak. Een soort anticlimax zal ik maar zeggen. Maar tóch een mooi alternatief voor uit eten gaan.
Ik ben ervan overtuigd dat bezorgen en afhalen definitief een plaats heeft verworven in het horecalandschap. En dat is maar goed ook, want het maakt ons minder kwetsbaar. Voor de toekomst is het goed om te onderzoeken of we kunnen inzetten op meerdere disciplines van gastvrijheid en te denken in samenwerkingen.
Maar komende tijd zal ‘safety first’ de hoofdrol opeisen in alle horecabedrijven. En dat is begrijpelijk want we willen geen ‘second wave’ aan ellende.
Over Monique:
Monique is geboren en getogen in de horeca, in het restaurant van haar ouders. Daarna heeft zij meer dan 25 jaar gewerkt in de Internationale hotellerie en de meeting & events markt, in zo’n beetje alle disciplines, van medewerker tot commercieel directeur van een hotelgroep. Nu is ze eigenaar van Strategisch Horeca Advies en founding partner bij HorecaMonitor. Verder is columnist en geeft ze trainingen aan de HM Academy op gebied van conceptontwikkeling en marketing.