Je wil na moeilijke jaren weer gasten verwelkomen en omzet maken. Maar hoe doe je dat, terwijl iedereen knokt om personeel? Het antwoord ligt in digitalisering. Daarmee kan je namelijk gastvrijheid bieden en tegelijkertijd omzet halen. Deze 5 tips helpen jou als horecaondernemer.
Allereerst: het probleem in cijfers
Restaurants die een deel van de tafels niet benutten. Cafés die een paar dagen per week noodgedwongen gesloten blijven. Bijna tweederde (58 van de 100 horecabedrijven) kampt met een tekort aan personeel, aldus Group7. Meer dan de helft van hen maakt daardoor gedwongen wijzigingen in de bedrijfsvoering, zoals een kleinere menukaart of beperktere openingstijden. Bijna de helft (43%) van de horecaondernemers ziet het huidige personeelstekort als de belangrijkste remmer van groei (bron: Frituurwereld).
Dan de oplossing: digitaliseren in de horeca
‘Bedrijven die digitaliseren zijn aantoonbaar winstgevender. Dat blijkt uit onderzoek van Rabobank. En digitalisering zorgt dat je bepaalde handelingen automatiseert en niet meer door mensen hoeft te laten doen. Uit datzelfde onderzoek blijkt helaas ook dat de horeca onderaan bungelt van de branches die het minst digitaliseren. Er is dus werk aan de winkel. Zéker nu er ook nog eens een schreeuwend tekort is aan personeel. Het goede nieuws is: er liggen dus nog veel kansen. We zien wel dat horecaondernemers bang zijn dat digitalisering ten koste gaat van de gastvrijheid. Maar wanneer je medewerkers niet meer de hele dag van A naar B hoeven te rennen, en meer tijd hebben voor een goed gesprek met de klant, verhoogt dat de gastvrijheid. En leidt het zelfs tot meer verkoop. Een win-win-win situatie dus. Digitaliseren kan op veel verschillende manieren. Belangrijk is dat je je als ondernemer goed laat informeren, kijkt naar voorbeelden van andere horecaondernemers en daarna kiest wat past bij jouw bedrijf.’
Jos Klerx, sectorspecialist horeca Rabobank
5 tips om jouw horecaonderneming te digitaliseren
Tip 1: Bestellen en betalen via bestelzuilen
Je ziet ze steeds vaker in restaurants en andere horecagelegenheden: bestelzuilen. Hier kunnen gasten hun eten en drinken bestellen en afrekenen. De bestelling wordt vervolgens doorgegeven aan de bar of de keuken. Daardoor hoef je minder personeel in te zetten. Deze zuilen bieden meerwaarde aan ondernemers én klanten. Het zorgt voor snelheid en efficiëntie in het bedrijf. Geen lange wachtrijen meer aan de kassa. En medewerkers die juist tijd hebben voor het verlenen van service aan de klant. Wie wil dat nou niet? Bestelzuilen werken al in kleine horecaondernemingen en kunnen leiden tot bijna de helft meer omzet dankzij upsel.
Deze partners kunnen je hierbij helpen:
Snel bestellen en betalen via zelfservicezuilen van QIOX
Prestop ontzorgt ondernemers via interactieve oplossingen
Tip 2: Laten bestellen en betalen via de mobiel
Een QR-code scannen, de menukaart bekijken, bestellen en betalen. Deze vorm van afrekenen kwam tijdens de coronacrisis in zwang, omdat hierdoor met zo weinig mogelijk contact tóch klanten bediend konden worden. Bovendien digitaliseer je de menukaart en hoef je deze niet elke keer weer te laten drukken. Inmiddels is het betalen via bijvoorbeeld een QR-code een blijvertje. Maar ook andere betaalvormen met de mobiel zijn mogelijk. Rabobank werkt hiervoor samen met diverse kassaleveranciers.
Tip 3: Drukte? Snel pinapparaten uitbreiden!
Verwacht je extra klanten in je horecaonderneming? Bijvoorbeeld rond de feestdagen? Met Rabo Smart Pay kun je snel je aantal pinapparaten uitbreiden. Zoals Salsa Shop, dat in de zomer in korte tijd een nieuwe vestiging opende. ‘De enige reden dat we mensen konden laten afrekenen, was dat we via Rabo Smart Pay razendsnel pinautomaten in de vestiging konden bijplaatsen. Anders was de opening in het water gevallen.’
Meer over Rabo Smart Pay vind je hier
Tip 4: Tijd besparen door SmartPin als kassa-oplossing
Niet continu rennen naar de bar als een klant wil afrekenen, maar supersnel laten betalen via Rabo SmartPin. Daarmee tover je een mobiel om in een pinapparaat. Handig voor op het terras of in een groot café. Je kunt Rabo SmartPin ook als kassa-oplossing inzetten. Door je mobiele telefoon om te zetten in kassa, scheelt dat tijd bij het afrekenen en heb je minder medewerkers nodig in je onderneming. Bovendien houd je makkelijk overzicht. Met Rabo SmartStore maak je in een handomdraai een slimme kassa van je mobiele pinapparaat. Je hoeft alleen nog maar de juiste accessoires te kiezen om van jouw Rabo SmartPin een slimme kassa te maken. Kies bijvoorbeeld voor een toonbankhouder die de SmartPin oplaadt, een bonnenprinter, een houder voor je tablet, een kassalade of een barcodescanner – om nog meer tijd te winnen.
Tip 5: Robotiseren zoals DaDaWan
‘We liepen aan tegen een probleem dat meer horecaketens kennen: een tekort aan personeel. Daarom hebben we nagedacht over een nieuw concept, waarbij we robots de bediening laten ondersteunen. Na een aantal testen met bestaande robots, hebben we deze uiteindelijk zelf ontwikkeld en in samenwerking met een fabriek gebouwd. Onze robots kunnen bijvoorbeeld een glas wijn naar een tafel brengen of de borden na het eten ophalen. Medewerkers hebben zo meer tijd voor échte aandacht en service voor de gasten. Zo maakten we van het personeelsprobleem een voordeel. En inmiddels zijn onze robots gewild bij andere horecaketens en bedrijven. Nu hebben we er eigenlijk een bedrijf naast.'
Oprichter Danny Deng van Rabobank-klant DaDaWan.