Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas, Kerst: bij de meeste ondernemers staan ze omcirkeld in de kalender. De laatste maanden van het jaar zijn een mooie kans om extra omzet te halen. Gemiddeld besteden consumenten in deze periode meer dan normaal. Hoe laat jij geen omzet liggen?
Tien omzetverhogende tips
De mooiste tijd van het jaar voor retailers komt er weer aan! Hoe bereid je je goed voor? Olaf Zwijnenburg, sectormanager Retail & Groothandel van Rabobank, geeft zijn gouden tips.
1. Zorg voor voldoende voorraad van populaire producten die aansluiten bij je doelgroep.
2. Begin ruim van tevoren met marketingcampagnes om te vertellen wat je allemaal hebt, gaat krijgen of gaat doen qua evenementen of acties.
3. Gebruik sociale media, e-mailmarketing en online advertenties om je doelgroep te bereiken.
4. Overweeg kortingen en bundelaanbiedingen om extra klanten te trekken.
5. Toon alles dat je doet en hebt uiteraard ook op je website die snel en gebruiksvriendelijk is, en uiteraard geschikt voor mobiel.
6. Geef aandacht aan zoekmachineoptimalisatie (SEO) en zorg voor aantrekkelijke foto’s en productinformatie.
7. Zorg voor voldoende medewerkers, zowel voor in de winkels als het magazijn als op de klantenservice. Zo nodig via uitzendkrachten die wat meer routinematig werk tijdelijk kunnen invullen.
8. Overweeg het gebruik van chatbots om klanten met makkelijke vragen sneller te kunnen helpen.
9. Bied klanten die in de winkel komen oprechte aandacht en de beste service. Train je mensen dus goed vooraf. Tijdens drukke dagen wil je ook van de mensen waar je minder tijd voor hebt vaste klanten maken.
10. Zorg dat er in de eerste meters van de winkel de hele dag een ‘store host’ aanwezig is. Activiteit voorin de winkel trekt andere bezoekers waardoor de traffic toeneemt. Bovendien loopt niemand anoniem door je winkel, waardoor ook de conversie groeit en de derving daalt.
Pik net als Loods 5 een graantje mee van online groei
De omzet van webshops steeg de afgelopen jaren enorm. De huidige consument koopt waar en wanneer het hem of haar het beste uitkomt, dus ook online. Veel winkels zetten daarom in op het online kanaal. Belangrijk is dat je ook daar klanten laat betalen op die manier die zij het liefste willen. Bijvoorbeeld via iDeal, met creditcard of via PayPal. Concern controller Sander Noordermeer vertelt hoe Loods 5 dat doet.
‘Loods 5 telt vijf winkels. Wij faciliteren op deze plekken een winkelformule voor ondernemers uit de woonbranche. Ongeveer een vijfde deel van de omzet komt uit het online kanaal. Klanten kunnen in de webshop online afrekenen via iDEAL en creditcard. Daarvoor maken we gebruik van Rabo OnlineKassa. Als financiële man ben ik daar heel blij mee. In het bijbehorende portaal van Rabo Smart Pay kunnen we precies zien welke betalingen er zijn gedaan in de winkels en de webshop. Ook maakt Rabobank één op één de transactiebedragen naar ons over, en verrekent het de transactiekosten maandelijks. We werkten hiervoor met een andere betaaldienstverlener die de transactiekosten met het aankoopbedrag verrekende. Daardoor moesten wij meer moeite doen om de betalingen aan te laten sluiten, heel omslachtig. Kortom: alle betaaldata en transacties in één omgeving is echt een meerwaarde. Bovendien zijn de tarieven die we betalen aantrekkelijk.’
Ook overzicht over al je online betalingen met Rabo OnlineKassa?
Wil jij net als Loods 5 klanten online laten betalen via iDEAL en een overzicht van al je betaalstromen in één dashboard?
Lees meer over Rabo OnlineKassa via deze link
3 tips om jouw klanten snel te laten betalen
1 Snel pinapparaten bijstellen met Rabo Smart Pay
Rabo Smart Pay is de totaaloplossing voor al je betalingen. In het online dashboard voeg je eenvoudig de betaalmethoden toe die het beste passen bij jouw bedrijf. Bijvoorbeeld een pinapparaat, een betaalverzoek, een QR-code of een online betaaloplossing om klanten in jouw webwinkel te laten betalen met iDEAL, Creditcard of PayPal. In het dashboard zie je de betalingen van al je verkooppunten overzichtelijk bij elkaar. Zo loop je geen omzet mis en weet je altijd hoe jouw onderneming ervoor staat. Verandert jouw bedrijf? Dan pas je in het dashboard met één klik je betaalmethoden aan.
Meer over Rabo Smart Pay vind je hier
2 Handige bestelzuil inzetten
Je ziet ze steeds vaker in restaurants, maar ook in retail: bestelzuilen. Hier kunnen gasten hun producten of eten en drinken bestellen en afrekenen. Daardoor hoef je minder personeel in te zetten. Rabobank werkt samen met verschillende leveranciers van deze bestelzuilen. Door een koppeling met Rabo Smart Pay kunnen gasten in de horeca betalen met pinpas of creditcard. Naast QIOX werkt Rabobank bijvoorbeeld samen met Prestop. Directeur Alexander Aelberts: ‘We integreren Rabo Smart Pay in onze bestelzuilen. Dat hebben we bijvoorbeeld gedaan voor een ondernemer met een foodtruck. Dankzij de koppeling kunnen zijn klanten bestellen én afrekenen via de zuil. Daarbij hebben klanten de keuze uit pinnen of contactloos betalen. Deze ondernemer kan zich nu volledig richten op het maken de broodjes. En profiteert ook nog eens van upsell, doordat mensen vaker een extra drankje erbij bestellen. Dat levert hem 45 procent meer omzet op! De samenwerking met Rabobank past dan ook helemaal in onze doelstelling om ondernemers te ontzorgen.’
3 Tijd besparen door SmartPin als kassa-oplossing
Door je mobiele telefoon om te zetten in kassa, scheelt dat tijd bij het afrekenen en heb je minder medewerkers nodig in je winkel. Bovendien houd je makkelijk overzicht. Met Rabo SmartStore maak je in een handomdraai een slimme kassa van je mobiele pinapparaat. Je hoeft alleen nog maar de juiste accessoires te kiezen om van jouw Rabo SmartPin een slimme kassa te maken. Kies bijvoorbeeld voor een toonbankhouder die de SmartPin oplaadt, een bonnenprinter, een houder voor je tablet, een kassalade of een barcodescanner – om nog meer tijd te winnen.