Van studenten tot jonge gezinnen. Met meer dan 75 cafés en restaurants in Nederland bedient Restaurant Company Europe (RCE) diverse doelgroepen. Snel en klantvriendelijk afrekenen via Rabo Smart Pay past bij het streven naar de ultieme gastbeleving.
Door heel Nederland als doelgroep te zien
Restaurant Company Europe is het moederbedrijf achter diverse horecaformules. Eén van de grootste en bekendste is restaurant Loetje, met 31 locaties door het hele land. Andere vertrouwde namen zijn Happy Italy, Stan en Beers & Barrels. ‘We zijn de grootste horecagroep van het land’, vertelt CFO JacobJan van Duijvenvoorde. ‘Ons doel is om gasten altijd de ultieme gastbeleving te geven. We willen iedereen in Nederland laten kennismaken met onze formules. Daarvoor groeien we continu in aantal locaties en we hebben zelfs de ambitie om onze vleugels uit te slaan naar België en Duitsland.’
Door alle aandacht te hebben voor de klant
Eén ding staat volgens Van Duijvenvoorde altijd centraal: een steengoede en op de formule afgestemde customer journey ‘Om dat te kunnen doen, hebben we alle randprocessen gecentraliseerd in onze moederorganisatie. Denk aan de financiële en personeelsadministratie of een servicedesk voor IT, inkoop en HR. Ook al het gastcontact regelen we centraal, ook voor reserveringen voor de locaties. Zo kunnen de medewerkers van de horecagelegenheden zoveel mogelijk aandacht en tijd besteden aan onze gasten. Dat, plus de goede kwaliteit van het eten, de mooie locaties en de juiste prijs-kwaliteit, zorgt ervoor dat mensen blijven terugkomen.’
Door snel te laten bestellen en betalen
Om het betalen klantvriendelijk en makkelijk te maken, bracht RCE alle locaties eind 2022 onder bij Rabo Smart Pay. Financieel Manager Arthur Rooda: ‘Dat zorgt voor veel flexibiliteit. Als we bijvoorbeeld een nieuwe locatie openen, kunnen we zelf razendsnel nieuwe pinterminals bestellen. En voor carnaval konden we voor De Vooruitgang in Eindhoven eenvoudig extra mobiele pinapparaten toevoegen aan Rabo Smart Pay. Dan hoeven mensen niet lang in de rij aan de bar te staan en kunnen ze sneller bestellen en betalen. Zonder Rabo Smart Pay moeten we daarvoor een heel traject doorlopen.’
Door altijd te streven naar inzicht en overzicht
Ook prettig aan Rabo Smart Pay: dat alles in één overzichtelijk dashboard zit, zegt Rooda. ‘Hiervoor hadden we te maken met allemaal verschillende portals voor de locaties. Dat is onhandig. Zo gaat een pinapparaat nog wel eens stuk. Nu kunnen we makkelijk apparaten wisselen tussen locaties. Ook hebben we te maken met verschillende sluitingstijden. Via Rabo Smart Pay kan je de sluitingstijden van individuele verkooppunten aanpassen. Zo hebben we geen gedoe met pinbetalingen na middernacht die weer gesaldeerd moeten worden op tussenrekeningen. Ideaal.’
Door een goed carrièreperspectief
In 2023 verwacht Van Duivenvoorde nog zo’n vier tot vijf nieuwe locaties te openen. ‘Het doel is ongeveer honderd vestigingen in Nederland en een omzet van 300 miljoen euro.’ Het aantrekken van personeel is daarbij belangrijk, zeker in een moeilijke arbeidsmarkt. ‘Doordat we de grootste en bekendste horecagroep van Nederland zijn heeft dat een aantrekkingskracht op potentiële medewerkers. Mensen kunnen bij ons echt carrière maken. Er zijn diverse medewerkers die ooit startten als medewerker spoelkeuken en nu een leidinggevende functie hebben. Die groei van binnenuit is heel belangrijk voor ons. Daarnaast zijn we een grote en betrouwbare werkgever, daar kiezen mensen graag voor. En zo kunnen we onze groeiambities realiseren.’