Naast hun winkel en evenementencatering opent FrietHoes een ambachtelijke FrietFabriek om hun friet te snijden, voor te bakken en te koelen. FrietHoes gaat namelijk hun dagverse, ambachtelijke friet aan horeca leveren. Daarmee zijn ze de eerste die echt verse, voorgebakken friet landelijk via groothandels gaat uitleveren. Maar toch is dat niet waar het om gaat.
Friet met karma
Bij FrietHoes zijn ze er heilig van overtuigd dat de wereld er leuker op wordt als we allemaal net ietsje meer doen om ‘m ook leuker te maken. Dus een milieuvriendelijke verpakking, biologisch waar mogelijk en vooral geen toevoegingen of behandelingen. FrietHoes chef Joost Hoes: ‘Iedereen wordt het gelukkigst van een chef die zelf de aardappel tot zijn eigen verse friet maakt. Maar wij weten uit eigen ervaring ook hoeveel tijd en geld dat kost.’
Om dat te veranderen huurden ze een ruimte in een leuke hoek van Haarlem te midden van wijnleveranciers en speciaal bierbrouwerijen. Een flinke verbouwing met vooral oog voor de koelinstallatie. ‘Het goed terugkoelen kost normaal gesproken het meeste tijd, maar is ook de belangrijkste stap in het proces. Hoe sneller dat gaat, hoe langer de friet echt vers blijft en krokant afbakt.’ Joost legt uit hoe belangrijk dat is: ’Wat nu op de markt is en door industriële frietbakkers verse friet wordt genoemd, is alsnog zo behandeld dat het een maand ‘vers’ kan blijven en dat proef je gewoon.”
Echt dagvers
Elke vorm van rotzooi in de friet is bij FrietHoes uit den boze. Dus zelfs niet blancheren of invriezen. Daarom leveren ze binnen 24 uur van pieper tot pas, met als resultaat smaakvolle friet zonder behandelingen of toevoegingen, die zeker vier dagen lang lekker vers smaakt. Eerst in samenwerking met Rungis het concept beproefd, nu in samenwerking met een landelijk netwerk van verschillende groothandelaren. De broer van Joost, Sebastiaan Hoes vertelt: ‘We moesten de juiste partners zoeken die ook bereid waren dat stapje meer te zetten om het logistiek mogelijk te maken zes dagen in de week echt verse friet bij mensen te kunnen krijgen.’ Nu er aantal partners zijn gevonden kunnen ze gaan beginnen met hun missie van echte friet voor iedereen. Sebastiaan legt uit: ‘Dat Nederland klaar is voor meer echte en duurzame producten is oud nieuws. In elke frietverkiezing staan de dagverse frieten bovenaan en met industriële friet kom je eigenlijk niet meer weg in de horeca. Tegelijkertijd kan je niet verwachten dat elk restaurant ineens een extra kok aanneemt voor de friet.”
Gewoon uitproberen
Elke restaurateur kan op de site van FrietHoes met een druk op knop een proefverpakking aanvragen. Joost zegt: ‘We vinden het zelfs wel lachen als een chef een keer een proefpakketje bestelt voor het personeelseten.’ Ze zullen de friet ook aan een hoop chefs moeten laten proeven om hun missie te laten slagen: ‘We willen uiteindelijk dat FrietHoes friet net zoals een ambachtelijke kroket echt besteld wordt. Niet als anoniem bijgerecht uit de industrie, maar iets waar je voor kiest omdat je weet dat het vers en echt lekker is. Doodeng om te zeggen, maar we hopen wel een beetje de Holtkamp van de friet te worden.’
Meer over FrietHoes
Het verhaal van de broers Hoes begon in 2007 toen Joost, toen nog werkzaam als chef-kok, het verzoek kreeg friet te verkopen tijdens een beurs. Joost vond dat zo leuk dat hij eind 2009 een biologische frietwinkel opende in een klein winkelpandje vlakbij het station van Haarlem: FrietHoes. Sebastiaan, die op dat moment in de reclame werkte, zag wel wat in het idee van Joost. Hij kocht een oude bus, liet die ombouwen tot foodtruck en werd zo onderdeel van het bedrijfje van zijn broer. Nu zijn er 5 friet vehikels, staan ze op vele festivals en wonnen ze meerdere prijzen en top 10 noteringen, zoals recent nog de Frietopia award voor beste biologische friet.