Deze titel las ik vandaag afkomstig uit een onderzoek van de Rabobank. Het drong nu pas tot me door dat ik deze informatie al een keer eerder aangehoord heb en tot mijn eigen verbazing weer weggestopt heb.
We zijn met zijn allen niet echt heel goed bezig als het gaat om verspilling en duurzaamheid. Gelukkig is er wel steeds meer aandacht voor. Natuurlijk zijn er goede ontwikkelingen en loopt Nederland mede voorop in verduurzaaming. Maar toch, dit eten wordt eerst bereid of gekocht en vervolgens gewoon weg gegooid. Dat is wel vreemd als je er over nadenkt. Een stukje gedragsverandering is op zijn plaats, maar ook betere voorlichting.
Mijn dochter studeerde afgelopen jaar af aan de Hotelschool in Breda. Als vader ben je natuurlijk super trots op de prestaties van de kinderen. Ze vroeg me destijds: “Waar zou ik mijn scriptie over houden?” Na enkele onderwerpen aangehoord te hebben koos ze uiteindelijk voor afval van voedsel wat niet gebruikt wordt. Ik herinner me nog dat ik vroeg: “Is dat wel een interessant onderwerp? Zoveel voedsel is er toch niet over in een restaurant?” De porties zijn altijd goed gemeten en je wilt ook niet teveel weggooien als ondernemer dacht ik nog. Desondanks was ze overtuigd om hier meer onderzoek naar te doen en kwam ze in aanraking met succesvolle onderneming die deels leisure en deels een horeca-afdeling heeft met meerdere locaties. Deze snelgroeiende formule heeft een redelijk standaard aanbod aan food en drinks. Wat ze daar aantrof aan afval deed iedereen verbazen. Er werd zoveel voedsel elke dag weggegooid en niemand die het signaleerde. Iedereen zag het, ervaarde het maar deed er niets aan, maar vond wel dat het moest veranderen. De oplossingen zijn vaak gemakkelijk door te voeren, maar vragen wel een gedragsverandering en bewustwording.
Ook prive verspillen we veel voedsel
De kleine en grote beetjes tellen op tot gemiddeld ruim 33 kilogram weggegooid voedsel per persoon per jaar. Dat is zo'n 9 procent van ons gekochte eten. Dat komt neer op 140 euro aan voedsel. Alle Nederlandse huishoudens samen verspillen daarmee 590 miljoen kilogram goed voedsel per jaar. Het is geen verrassing dat brood, groente, fruit, aardappelen en zuivel het meest worden verspild.
Kortom: de druk op ons natuur is enorm en tegelijkertijd produceren we veel te veel.
Horeca is op de juiste weg
Horecaondernemers gooien nu al minder voedsel weg dan 4 jaar geleden. Sinds 2019 nam de voedselverspilling met 9,2 procent af: er wordt nu 5 miljoen kilo minder eten in de prullenbak gegooid. Desalniettemin zijn dit nog astronomische aantallen die niet alleen voor verspilling zorgen en slecht zijn voor het milieu, maar ook negatieve consequenties hebben voor de marges die toch al onder druk staan in de horeca. De waarde van het voedsel wat we weggooien in de horeca bedraagt volgens het onderzoek zo'n 647 miljoen euro.
Uit een ander onderzoek van de stichting Samen Tegen Voedselverspilling blijkt namelijk dat 76 procent van de Nederlanders niet precies weet waar groenten en fruit het best bewaard kunnen worden - in de koelkast of daarbuiten - waardoor producten soms sneller bederven dan nodig. Zo dacht 58 procent van de ondervraagden dat een komkommer in de koelkast thuishoort, terwijl deze juist langer goed blijft buiten de koelkast. Hetzelfde geldt voor paprika's. Appels en eieren kunnen dan juist wel weer beter in de koelkast bewaard worden.
Verspilling is nooit helemaal tegen te gaan, maar alle kleine beetjes helpen. Begin vandaag nog met een inventarisatie en bekijk wat je zelf kan besparen en voorkomen. Je zult versteld staan om welke hoeveelheden het gaat. Je doet het niet alleen voor het milieu maar ook voor je eigen portemonnee. Ik ben heel benieuwd of er iemand is die zijn/haar ervaringen met mij wil delen naar aanleiding van deze column. Dat kan via info@franchiseadviseur.nl. Verspilling is naar mijn idee een onderbelicht onderwerp wat meer aandacht verdient.
Over Bart van der Schoot:
Bart van der Schoot is eigenaar en oprichter van De Franchise Adviseur. Bart is via deze organisatie voorzitter bij verschillende franchiseverenigingen. Daarnaast is de ondernemer voorzitter van het bestuur van de BelangenVereniging voor Franchisenemers Nederland (BVFN). Deze vereniging behartigt de belangen van franchisenemers in ons land.
Blijf op de hoogte!
Wil jij op de hoogte gehouden worden van het laatste luchroomnieuws en één keer per week de digitale nieuwsbrierf van Lunchroom ontvangen? Schrijf je dan hier in voor de nieuwsbrief.