In eerdere columns heb ik vaker geschreven over de ontwikkelingen van de horeca. Food én non-food concepten, leisure bedrijven met horeca en andere bedrijven waar klanten gasten genoemd worden, ontwikkelen zich vaak mee met de conjunctuur. Tijdens de coronaperiode sloeg het noodlot in de hele branche flink toe. Nu zien we weer nieuwe concepten zich ontwikkelen en dan gloort er vaak licht aan de horizon.
Het aanbod is flink verbreed waaronder vegan gerelateerde formules. Er is nu een nieuw fenomeen waar ik mee in aanraking ben gekomen: social eatertainment. In mijn beleving heeft het de toekomst en zou het breder geïntegreerd moeten worden in de horeca.
Wat is eatertainment?
Het is niet echt een makkelijk woord. Het is eigenlijk een combinatie van twee woorden: ‘eat’ en ‘entertainment’. Enkele voorbeelden zijn:
- Een bowlingbaan met zitplaatsen voor eten en drinken.
- Een muzieklocatie die drankjes verkoopt tijdens een show.
- Een bar met levensgrote spellen.
- Een bioscoop die gasten toestaat om een maaltijd te eten terwijl ze naar een film kijken.
Eatertainment ontstond in het begin van de jaren 2000 met de opkomst van de beleveniseconomie. Het is een groeiende trend waarbij consumenten - vooral millennials - ervaringen boven producten waarderen.
Next level
Eatertainment is vertier, vermaak en amusement tijdens het eten en drinken. Dat kan onder andere met bewegende beelden op televisies of live optredens. Het doel is het verhogen van de gastbeleving en het verhogen van de gemiddelde besteding per gast door de verblijfsduur te verlengen. In Amerika staat in zo’n beetje elke restaurant een televisie aan met bewegende beelden. Wij zijn dat in Nederland niet gewend. Maar als je er wat langer over nadenkt gaat het natuurlijk om de vraag welke beelden of ervaringen je deelt aan je gasten of welk optreden je verzorgt. Of belangrijker nog, kun je gasten naar je locatie verleiden door juist deze programma’s aan te bieden zoals een voetbalwedstrijd, racewedstrijd of andere sport of entertainment? Ik denk dat dit zeker veel toekomst heeft, hoewel ik zelf de bewegende beelden niet altijd prettig vind. Het is afhankelijk van de samenstelling van het gezelschap, de reden van het bezoek en locatie. Meer entertainment in onze zaken zou zeker een aanvulling zijn. Dat kan in allerlei vormen.
Dinnershow en theatershows
Nu is het fenomeen ‘eatertainment’ niet helemaal onbekend, we kennen allemaal de shows waarbij je kunt eten en drinken. Hier draaien we eigenlijk de rollen om. De gast komt voor het eten en drinken en ontvangt er entertainment bij. De algehele beleving stijgt en daardoor de ervaring ook. Ik zag laatst een interessant concept uit Zweden, O’Leary’s, in The Mall of the Netherlands. Het is een goed voorbeeld van een franchisesamenwerking waarbij de franchisegever faciliteert in ondersteunende diensten: beelden, techniek en inrichting zodat je als franchisenemer snel van start kunt. Alles is al uitgedacht. Er zijn ook zelfstandige initiatieven waarbij zang en entertainment gecombineerd wordt met een bezoek aan het restaurant. Het creëert een unieke beleving die veel waarde toevoegt. Er is ook een ‘dinner train’ (NS) die je vervoert van A naar B en waar je kunt genieten van een lekker diner met een ‘reallife mystery game’.
Kortom er zijn voldoende voorbeelden. Benieuwd of er nog meer leuke initiatieven komen.
Over Bart van der Schoot:
Bart van der Schoot is eigenaar en oprichter van De Franchise Adviseur. Bart is via deze organisatie voorzitter bij verschillende franchiseverenigingen. Daarnaast is de ondernemer voorzitter van het bestuur van de BelangenVereniging voor Franchisenemers Nederland (BVFN). Deze vereniging behartigt de belangen van franchisenemers in ons land.
Blijf op de hoogte!
Eén keer per week het actuele en relevante lunchroomnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.