“Wij zijn het Tosticoncept”

Auteur: Kim Bernard
Video 4 februari 2020
“Wij zijn het Tosticoncept”

Aan de mooie grachten van Utrecht zit een gezellige, unieke tostibar. Uiteraard gaan zij voor de tosti’s en daardoor is het een groot succes. Waarom Toastable zo goed loopt legt Bartjan Hendriksen, de eigenaar van Toastable, allemaal uit.

The Legend, is een lekkerste tosti op de kaart en doet het tot de dag van vandaag nog uitstekend. Tosti met gegrilde kip, quacamole, jalapenos crème fraîche, rode ui en cheddar gaat als een bom sinds 7 jaar geleden toen ze voor het eerst begonnen. “Na een jaar gingen we namen geven aan tosti’s, dan moest dit wel The Legend zijn” zegt Bartjan. Studentes, heel veel studentes komen naar Toastable. Die hebben flexibele school,- en studie-uren. Dan komen ze in de ochtend een koffietje halen, in de middag een tosti en later in de middag nog een stukje taart.

Trends

“Wat je nu ziet is dat mensen steeds meer vega en vegan willen eten. Maarja een tosti zonder kaas.... We hebben 2 vega tosti’s met vegan kaas en eentje met groentes, die verkopen we goed”. Tegenwoordig is het een must have om iets te doen met vega en vegan. Mensen zijn zich steeds meer bewust en je ziet steeds meer mensen die kiezen voor vega of vegan. Een andere trend is, dat steeds meer bedrijven zich focussen op één ding. “Wij zijn dan echt het tosticoncept. Wij verkopen over het algemeen alleen maar tosti’s en zijn daar gespecialiseerd in. Dat is een trend die al langer gaande is, en die ook wel verder doorgaat”.  

Personeelstekort?

“Goed personeel vinden is lastig, er zijn minder goede mensen dan vroeger, of gewoon meer bedrijven. Maar er is wel altijd genoeg personeel te vinden. Als je echt goede mensen wilt hebben moet je wel goed zoeken. Aan de andere kant wordt het ook wel opgelost door heel veel mensen die uit het buitenland komen, uit heel Europa,” legt Bartjan uit. Mensen in Europa en die naar Nederland komen, mogen automatisch werken. Probleem is echter wel dat ze slecht Nederlands spreken. “Wij proberen wel echt met ze af te spreken dat als gasten in het Nederlands bestellen, dat ze dat wel in het Nederlands proberen terug te praten."

Een aantal dingen koopt Toastable lokaal in, dat zijn vooral de verse producten zoals groentes, brood en vlees. De non-food producten komen via een groothandel. De regelgeving is wel streng maar dat is ook wel goed, vindt Bartjan. “Het moet een beetje gereguleerd worden, dus ja streng maar prima werkbaar”.

Naast dat hebben de Toastable vestigingen altijd rond de 35/40 zitplaatsen en een klein terrasje voor de deur wat de aandacht trekt van de gasten. Dus een terrasje is wel echt belangrijk, volgens Bartjan. “Tussen de 35 en 40 is net ideaal, dat is nog te overzien."

Om de gasten aan zich te binden maken ze ook gebruik van sociale media. Vooral de doelgroep, de studentes, kijken alleen maar op sociale media. ”We laten om de zoveel tijd een fotograaf komen, waar we veel mee samenwerken. Allemaal in dezelfde stijl en we krijgen er veel positieve reacties op", legt Bartjan uit. Tegenwoordig zijn er steeds meer rookvrije zones, maar gaat Toastable mee met deze trend? “Je mag hier gewoon nergens roken,” zegt Bartjan. “Wij hebben ook haast geen rokers, dat wordt ook vaak gedaan in de avond met een biertje erbij en dat past niet echt bij ons lunchroom. Wij focussen echt op de lunch, koffietje, sapje en natuurlijk tosti’s. Dus geen alcohol, ook geen borrelhapjes. Onze gasten willen meer een gezellig koffietentje."

Deze crossmediale productie is gemaakt door Kim Bernard, studente van NIMETO Utrecht (Media & Communicatie). Uitgeverij PS: bv is een erkend leerbedrijf en middels deze samenwerking kunnen de studenten hun opgedane vaardigheden in de praktijk brengen. 

Overig nieuws