Verkoop plantaardige alternatieven aan horeca en catering verdubbeld

Auteur: Redactie
Duurzaamheid Economie 14 augustus 2024
Verkoop plantaardige alternatieven aan horeca en catering verdubbeld

In de afgelopen twee jaar leverden Nederlandse groothandels twee keer zoveel vleesvervangers aan horeca en cateringbedrijven. De totale verkoop steeg tussen 2021 en 2023 van 1,36 miljoen naar 2,87 miljoen kilo per jaar. Ook verkoop van zuivelalternatieven groeide fors. Dit blijkt uit een analyse van ProVeg Nederland, op basis van cijfers van Foodstep. 

Ook plantaardige kookroom is populair, zo is maar liefst 21 procent van alle in de bedrijfscatering gebruikte kookroom afkomstig uit plantaardige bronnen. Martine van Haperen, expert foodservice bij ProVeg Nederland licht toe: “Producten zoals de bitterbal, room of mayonaise hebben een hoge één-op-één vervangbaarheid met het dierlijke alternatief. Omdat de kwaliteit van plantaardige vervangers steeds verder verbetert, proeft de consument vaak geen verschil en zijn horeca en cateraars eerder bereid voor een volledig plantaardige optie te kiezen. Ook de nieuwe duurzaamheidsdoelstellingen, zoals een 60/40 verhouding tussen plantaardig en dierlijk eiwit in 2030, verklaren deze groei.”

Ook koffie- en broodjeszaken gebruiken fors meer plantaardige zuivel. Dit is vooral te danken aan plantaardige baristamelk, zo is ruim 68 procent van alle opschuimmelk in de fastservice inmiddels plantaardig. ProVeg schat dat één op de vijf koffiedrankjes in deze sectoren met plantaardige melk wordt gemaakt, waarvan ruim de helft met havermelk. Dierlijke zuivelproducten zijn juist in populariteit gedaald. In de hele horeca en cateringsector bedraagt de verkoop van dierlijke zuivel nog slechts driekwart van het totaal van vier jaar geleden. Van Haperen: “Tijdens de corona lockdown sloten veel restaurants hun deuren. Hierdoor hebben veel productgroepen te maken gehad met een tijdelijke dip. De vraag naarplantaardige zuivel is in de periode direct daarna flink gegroeid. De dierlijke zuivelcategorie lijkt hiervan nooit helemaal hersteld. Ook hier zou de sterke opmars en verhoogde kwaliteit van gelijkwaardige plantaardige alternatieven een oorzaak kunnen zijn.”

Inkoop (kg volume) van dierlijke en plantaardige vlees- en zuivelproducten in de Nederlandse foodservice, 2017-2023
y-assen zijn niet gelijk

Over de cijfers

De cijfers zijn afkomstig van marktonderzoeksbureau Foodstep en geanalyseerd door ProVeg Nederland. Het betreft de totale verkoopcijfers over de periode 2017-2023 in alle Nederlandse groothandels, waar foodservicebedrijven doorgaans hun producten inkopen. Deze inkoopcijfers geven daarmee een algemeen beeld van de Nederlandse foodservicesector als geheel. Directe inkoop, buiten het groothandelskanaal om, is geen onderdeel van de cijfers. De foodservice omvat alle verkooppunten waar voedsel voor directe consumptie wordt aangeboden, en wordt onderverdeeld in horeca, catering en fastservice. Voor de leesbaarheid wordt in dit bericht met “horeca en cateringbedrijven” de gehele foodservicesector bedoeld. 

Hoofdfoto: Vivera persbank

Overig nieuws