Het snelgroeiende fast casual concept SLA breidt landelijk uit en startte in samenwerking met Broccoli een sharefunding campagne om samen met klanten, collega’s, leveranciers en investeerders de onvermijdelijke transitie naar plant-focused eten te versnellen. Na 72 uur werd al meer dan 1 miljoen euro aan aandelen gereserveerd.
SLA is een snelgroeiende scale-up opgericht in 2013, met inmiddels 13 eigen vestigingen gecentreerd rondom de Randstad. Samen met meer dan 15 kleinschalige partners en boeren die elk unieke, hoofdzakelijk biologische ingrediënten of dranken leveren, biedt SLA gerechten waarin groenten de hoofdrol spelen, zodat echt goed en lekker eten voor iedereen toegankelijk is. Het bedrijf verdubbelde afgelopen twee jaar naar een omzet van 6 miljoen euro.
Mede-oprichter Jop de Graaf: “Wij zijn blij verrast door alle animo. Het laat zien dat heel veel mensen net als wij geloven in SLA en daar worden we heel blij van. Gezond voor onszelf gaat wat SLA betreft hand in hand met gezond voor de wereld. Met SLA willen we onze impact vergroten en het iedereen makkelijk maken daaraan mee te doen. Met plantaardige ingrediënten in de hoofdrol, een praktisch zero-waste keuken en eerlijke samenwerkingen zetten we belangrijke stappen. Als trots familiebedrijf werken we elke dag samen met een gemotiveerd team om ons bedrijf in te zetten voor positieve verandering. En iedereen die SLA eet, doet eraan mee. One salad at a time. Alles voor een kleine impact op de wereld en een grote impact op jezelf.’’
Met een team van meer dan 200 collega’s is SLA de grootste plant-focused keten van Nederland en opent het bedrijf in rap tempo nieuwe vestigingen, om haar ambitieuze groeidoelstellingen verder vorm te geven.
Mede-oprichter Nina Pierson: “En nu, nú is het tijd voor de volgende stap. Als maatschappij staan wij voor enorme uitdagingen. Het huidige voedselsysteem brengt te veel negatieve neveneffecten met zich mee en beïnvloedt de gezondheid van ons als mens en onze planeet. Dit moet veranderen. Vanuit SLA willen wij bijdragen aan het versnellen van de onvermijdelijke transitie naar plant-focused eten, want alleen zo kunnen wij samen van gezond maar ook vooral goed eten de nieuwe-norm maken.”
Nina vult aan: “Dit alles vormt de leidraad voor ons handelen. We streven ernaar onze klanten, teamleden en partners in staat te stellen een positieve kracht te zijn in het voedselsysteem van vandaag en morgen. Daarom hebben wij een transparant leveranciersnetwerk, koken we vanaf nul in eigen centrale keuken en bouwen we aan een gemeenschap van mensen die geloven in de kracht van écht voedsel.”
7 november startte de sharefunding campagne en werd het voor iedereen mogelijk om aandelen te reserveren. De interesse is groot; na 72 uur werd al meer dan 1 miljoen euro aan aandelen gereserveerd. De doelstelling is daarom verhoogd naar 1,5 miljoen euro. Met het extra groeikapitaal kan SLA de komende jaren investeren in nieuwe franchisevestigingen, het optimaliseren van de centrale keuken en het versterken van het team.
De verzilvering van de reservering zal hoogstwaarschijnlijk vanaf 21 november mogelijk zijn.