La Place, onderdeel van Jumbo, maakt dinsdag het voornemen bekend om als zelfstandige organisatie verder te gaan. Na een strategische heroverweging heeft Koninklijke Jumbo Food Groep de intentie om de activiteiten van de succesvolle foodserviceformule onder te brengen in een zelfstandige joint venture met Koninklijke Jumbo Food Groep en Vermaat als beoogd aandeelhouders.
Het besluit tot de voorgenomen verzelfstandiging van La Place past bij de aangescherpte strategische koers van Jumbo. Bovendien biedt het meer ruimte aan de groei-ambities van de restaurantketen. In de voorgenomen joint venture behoudt Jumbo als mede-eigenaar exclusief de mogelijkheid om La Place producten in haar supermarkten aan te bieden. De medewerkers van La Place, Jumbo en Vermaat zijn inmiddels geïnformeerd over de plannen. De verzelfstandiging is onder voorbehoud van advies van de ondernemingsraden en van goedkeuring van de bevoegde mededingingsautoriteit. Financiële details worden niet bekendgemaakt.
Inspiratie en onderscheid
“We zijn trots op het resultaat dat we met La Place hebben bereikt sinds we de horeca-organisatie in 2016 tot de Koninklijke Jumbo Food Groep konden rekenen”, aldus Ton van Veen, CEO van Koninklijke Jumbo Food Groep. “La Place bracht Jumbo meer inspiratie op food, onder meer op het gebied van innovatie, nieuwe recepturen en producten. Dat hebben we doorvertaald in concepten die we in onze Foodmarkten en de grotere Jumbo winkels hebben geïntegreerd. Dankzij deze toegevoegde waarde hebben we ons als supermarkt nog meer kunnen onderscheiden in de markt.”
Volgende stap
“Sinds Vermaat in 2021 als franchisepartner toetrad, hebben we samen de gastvrijheid van La Place en de ambachtelijke bereiding van verse producten nog beter bereikbaar kunnen maken voor onze gasten”, vervolgt Van Veen. “La Place heeft in 2023 een goed jaar gedraaid en gasten zijn enthousiast over het aanbod en gemak dat met de formule ‘good food fast’ wordt aangeboden. Zowel de omzet als winstbijdrage waren in 2023 weer terug op het pre-COVID-niveau en we hebben een toenemend aantal gasten mogen verwelkomen. Met het aanscherpen van de strategische koers van Jumbo, is het ook tijd voor een volgende stap voor La Place. Door La Place te verzelfstandigen, geven we de organisatie nog meer ruimte om met de juiste kennis en kunde verder te groeien.”
Vermaat
“Deze strategische beslissing sluit aan bij onze positionering en uitbreidingsambities”, vertelt Rick Zeelen, CEO van Vermaat. “Wij zijn franchise-ondernemer van 41 La Place restaurants en dat blijft ook zo in de beoogde constructie. Ik ben verheugd dat wij als mede-aandeelhouder in de toekomstige joint venture de groeiambities van La Place kunnen voortzetten om gasten te kunnen bedienen met een vers assortiment in deze foodserviceformule.”
Medewerkers
De beoogde zelfstandige La Place organisatie zal bestaan uit medewerkers van La Place die nu werkzaam zijn binnen de eigen La Place restaurants van Jumbo, evenals medewerkers van het huidige La Place servicekantoor in Veghel. Het voornemen is dat het La Place servicekantoor met de verzelfstandiging zal verhuizen van het hoofdkantoor van Jumbo in Veghel naar een nieuw eigen kantoor centraal in het land. Vanuit het servicekantoor worden in totaal ruim 70 restaurants in binnen- en buitenland ondersteund.
La Place assortiment
Klanten van Jumbo kunnen hun favoriete La Place producten bij Jumbo blijven kopen. Het Foodcollege van Jumbo, dat ook recepten voor La Place ontwikkelde, zal voor Jumbo recepturen, innovaties en versproducten blijven ontwikkelen. La Place blijft vanzelfsprekend zelf ook doorgaan met het ontwikkelen van eigen unieke recepturen voor hun restaurant assortiment. Zo blijven beide organisaties hun klanten verrassen met foodconcepten van topkwaliteit uit eigen keuken.
“In de toekomstige La Place organisatie zie ik de verdere groei van de foodserviceformule met vertrouwen tegemoet. Het goede resultaat van de samenwerking met Vermaat van de afgelopen jaren ondersteunt dit”, besluit Van Veen.
Blijf op de hoogte!
Wil jij op de hoogte gehouden worden van het laatste luchroomnieuws en één keer per week de digitale nieuwsbrierf van Lunchroom ontvangen? Schrijf je dan hier in voor de nieuwsbrief.