Thuisbezorgd.nl deed voor het eerst onderzoek naar het eet- en bestelgedrag van Nederlanders. Met de geanonimiseerde data van de bestellingen van ongeveer 5 miljoen consumenten bij meer dan 12.000 aangesloten restaurants, onthult de marktleider onder meer welke keukens het populairst zijn in Nederland, wanneer we het liefst bestellen en hoe groot de prijsverschillen zijn tussen klassiekers als de pizza en hamburger door heel Nederland. Het volledige Food Trend Rapport trekt ook een internationale vergelijking en geeft een inkijkje in het bestelgedrag van buurlanden.
Smakenpalet
De pizza, hamburger en kapsalon zijn al jaren favoriet in Nederland. Maar toch zijn er grote verschillen te zien tussen de twaalf provinciën. Zo is in Noord-Holland de butter chicken terug te vinden in de top drie meest bestelde maaltijden, terwijl er in Gelderland en Noord-Brabant veel noedels worden besteld. De Groningers en Limburgers verrassen dan weer door relatief meer poké bowls en taco’s te bestellen dan de rest van Nederland. In heel Nederland geldt dat het aantal sushi dat besteld wordt nog steeds toeneemt. Dit jaar bestelden Nederlanders zelfs zoveel sushi dat er maar liefst vier voetbalstadions mee gevuld kunnen worden.
In Limburg, Noord-Brabant en Gelderland groeit de vegetarische keuken het hardst
Nadat de vegetarische en veganistische gerechten in de Randstad al jarenlang groeien in populariteit, ziet Thuisbezorgd.nl dat dit jaar de grootste groei juist in andere provincies te vinden is. Zo werden in de grote steden van Limburg maar liefst 55% meer vegetarische en veganistische gerechten besteld, gevolgd door steden in Noord-Brabant (45%), Gelderland (41%) en Overijssel (39%). De meest populaire vega gerechten zijn alternatieven voor klassiekers zoals de vegetarische pizza en de vegetarische kipburger. In heel Nederland zien we bovendien dat de vegan burger en de vegan funghi pizza erg in trek zijn.
Waar betaal je het meest?
Nederlanders zijn altijd op zoek naar de beste koopjes. Voor je favoriete hamburger geldt dat je daarvoor soms het best een stukje om kan rijden. Dit gerecht kent namelijk grote prijsverschillen in Nederland. Waar je in Flevoland gemiddeld slechts €6,42 betaalt voor een broodje hamburger met kaas, tomaat, saus en augurk, is dat aan de kust in Zeeland bijna €10.
Overigens worden er ook behoorlijk grote bestellingen geplaatst. Op 31 maart kwam de duurste bestelling van dit jaar binnen bij één van de restaurants in Nederland. De rekening was ruim 800 euro waarbij er meerdere bezorgers aan te pas moesten komen om alles in één keer af te leveren. Andere opvallende besteldagen waar dit jaar bovengemiddeld veel geld werd uitgegeven waren de traditioneel drukke nieuwjaarsdag, een koude lentedag op 27 maart en op 10 april was het letterlijk en figuurlijk een goede vrijdag voor heel veel eetliefhebbers in Nederland.
Hele dag door eten
Opvallend is dat Nederlanders de hele dag door eten bestellen. Hoewel het avondeten rond 18.00 uur nog steeds het populairste moment van de dag is met 69% van alle bestellingen, worden ook de lunch en middagsnack steeds vaker besteld. Deze vertegenwoordigen 22% van alle bestellingen op Thuisbezorgd.nl. Opvallend is dat 6% ‘s nachts wordt besteld. Midnight cravings? De échte Thuisbezorgd.nl fan heeft daar dit jaar ongetwijfeld gebruik van gemaakt. Degene die de meeste bestellingen heeft geplaatst deed dat maar liefst 832 keer. Dit komt neer op 2.3 bestellingen per dag.
Over het Food Trend Rapport 2021
Het volledige Food Trend Rapport 2021 van Thuisbezorgd.nl is hier te downloaden. Dit rapport geeft onder andere inzicht in: landelijke en regionale bestellingen in Nederland, de klanten van Thuisbezorgd.nl, een internationale vergelijking met andere Europese landen, de impact van de corona-pandemie op het bestellen van eten, projecten die Thuisbezorgd.nl heeft ondersteund, verhalen van lokale restaurantpartners en een voorspelling van de Food Trends voor 2022.
Het onderzoek in dit rapport is gebaseerd op interne data van Thuisbezorgd.nl van 30 september 2020 tot 30 september 2021. Voor de COVID-19 periode is gekeken naar de data van 1 januari 2020 tot 30 september 2021.
Blijf op de hoogte
Eén keer per week het actuele en relevante lunchroomnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.