Afgelopen week namen zeker 57.600 Nederlanders deel aan de tweede editie van de Nationale Week Zonder Vlees. Een initiatief dat Nederlanders inspireerde om van 11 tot 17 maart een week lang geen vlees (en vis) te eten, en in plaats daarvan de verrassende mogelijkheden van de plantaardige keuken te ontdekken. De populariteit en de bewustheid rondom de jaarlijkse campagne groeit en daarmee ook het aantal deelnemers, dit jaar was er een groei van maar liefst 80 procent ten opzichte van het aantal deelnemers in 2018. Een trend die ook merkbaar is bij Deliveroo, waar het aantal vlees- en visvrije bestellingen en restaurants steeg het afgelopen jaar.
Het flexitarisch eetpatroon, waarin vlees en vis afgewisseld worden met vegetarische gerechten, is een ontwikkeling die van groot belang is voor de toekomstige gezondheid van onze planeet. Van het aantal bestellingen die in de Nationale Week Zonder Vlees geplaatst zijn bij Deliveroo, waren opvallend veel maaltijden vlees- en visvrij. Head of Account Management NL, Nils van der Feltz licht toe: "Sinds de start van Deliveroo in Nederland zien we een stijging in het aantal vegetarische en vegan restaurants die zich aansluiten bij Deliveroo. Ook het aanbod in vegetarische en/of vegan gerechten op de menukaarten is tegenwoordig heel normaal, gezien de groei van de consumentenbehoeften voor dit soort gerechten."
De top 3 meest bestelde gerechten bij Deliveroo in de Week Zonder Vlees waren:
- Psychedelic Cauliflower - Mana Mana (Amsterdam)
- Vegan Crispy Chicken Wrap - Bright Kitchen Las Vegan (Amsterdam)
- Mexican Bean Burger - Clubs Vers (Den Haag)
Wat heeft dit voor impact?
Volgens de organisatie van de Nationale Week Zonder Vlees heeft het verminderen van vlees in het wekelijkse menu een onvoorstelbaar positieve invloed op mens, dier en milieu. Wanneer je als één volwassene een week geen vlees eet, bespaar je in zeven dagen: 130 liter water, 75 km autorijden aan CO2-uitstoot en 770 gram dierenvlees (een halve kip). Dit initiatief heeft als doel om Nederland op een concrete manier bewust te maken van de positieve impact van minder vlees eten, en laten zien hoe gemakkelijk een dagje zonder vlees (en vis) eigenlijk kan zijn.