Gekwalificeerd horecapersoneel vinden is de grote uitdaging voor het aankomende terrasseizoen. Veel nieuwe krachten lopen voor het eerst met een dienblad, tappen hun eerste biertje of draaien voor het eerst een mise-en-place. In dit artikel lees je op welke manieren je nieuw personeel snel, goed en veilig inwerkt.
Horecaondernemingen zijn naarstig op zoek naar personeel. Aan het eind van het derde kwartaal van 2021 had de branche 83 vacatures per 1.000 banen openstaan. Bovendien ligt de vacaturegraad in de horeca fors hoger dan in 2019. De concurrentie met andere sectoren om personeel is daarbij de grootste hindernis om vacatures te vervullen, blijkt uit gegevens van het CBS. Van de ondernemers in de horeca heeft 44 procent angst dat werkzoekenden kiezen voor andere bedrijfstakken.
Exodus
De exodus van gekwalificeerd horecapersoneel heeft een diepe wond achtergelaten in de branche. Nieuwe aanwas zorgt voor nieuw elan, maar met de exodus van de oude garde, verliet ook veel kennis de branche. Het intern opleiden van nieuw personeel is de uitdaging voor de aankomende weken om op volle oorlogssterkte het hoogseizoen in te gaan.
Werknemers in de horeca hebben over het algemeen een sterke voorkeur om interactief via hun smartphone of tablet (bij)geschoold te worden, blijkt uit het Amerikaanse onderzoek ‘Mind of the Food Worker’. Dat komt goed uit, want de overgebleven leidinggevende heeft in deze krappe arbeidsmarkt weinig tot geen tijd om actief nieuwe medewerkers in te werken en tegelijkertijd een vol terras te ‘managen’.
Om de druk bij de leidinggevende weg te nemen en nieuw personeel de basisprincipes van gastvrijheid mee te geven, ontwikkelden verschillende tech-bedrijven de afgelopen jaren apps waarmee nieuwe medewerkers snel, goed en efficiënt worden ingewerkt. Met behulp van ‘augmented reality’ of ‘gamification’ staan nieuwbakken barvrouwen en ‘runners’ klaar om goed te pieken tijdens het hoogseizoen.
Apps
Bleu C is een van die tech-bedrijven dat een ‘digitaal klaslokaal’ ontwikkelde voor horecamedewerkers. Ondernemers kunnen een abonnement afnemen waarin verschillende cursussen en achtergrondinformatie op productniveau of juist over sociale eigenschappen worden gegeven. Denk daarbij aan achtergrondinformatie over koffie, het opschuimen van verschillende soorten melk voor een cappuccino, het op de juiste manier dragen van borden of de juist skills ontwikkelen voor up- en crossellen.
Eén van de voordelen van een e-learning omgeving is het feit dat (nieuwe) medewerkers op afstand bijgeschoold kunnen worden. De digitale omgeving is altijd voor iedere medewerker beschikbaar en uniform. Inwerken kan dus ook op afstand en iedere werknemer leert exact dezelfde technieken. Daarbovenop voelen onzekere starters in de horeca niet meteen de druk van het presteren op de werkvloer. Door kennis buiten de horecazaak op te doen gaan ze met meer kennis en dus vertrouwen de werkvloer op.
Apprendo is een andere aanbieder van een digitale leeromgeving waarbij de werkgever Apprendo betaalt per werknemer. Online (basis)trainingen, digitale HACCP-lijsten en checklisten moeten de werkgever ontzorgen in het personeelsbeleid. Apprendo biedt meer dan 50 online trainingen aan van de training over de eerste werkdag en hoe het is om te lopen met een dienblad tot de basiskennis over wijn tot de training over hoe je omgaat met gasten.
Generatieconflict
De kans is groot dat de nieuwe generatie horecamedewerkers tot de Gen Z-generatie behoort. Dit zijn jongeren geboren tussen 1995 en 2012. Een generatie die eerder kon ‘swipen’ dan lezen. Inmiddels behoort een derde van de Nederlandse samenleving tot deze generatie. Het is dus niet de generatie van de toekomst, maar de generatie van nu. Een generatie generaliseren is altijd gevaarlijk. Toch lijkt deze generatie met een aantal kenmerken de arbeidsmarkt op te gaan.
Recruiter Young Capital deed onderzoek naar de wensen van ‘Z-‘ers’ op de arbeidsmarkt. Opvallend hoog staat de wens om veel geld te verdienen. Waar millennials plezier boven geld verkiezen en gaan voor losse en wisselende contracten gaan, gaat 81 procent van Gen Z voor een baan die ze zekerheid biedt en veel aanzien geeft. Ook is voor meer dan de helft van Gen Z (namelijk 60%) veel geld verdienen zéér belangrijk. Waar hechten ze nog meer waarde aan? Ze willen een baan waarbij ze veel vrijheid hebben om het werk volgens eigen ideeën in te richten (81%). Zoals verwacht is een 9-tot-5-baan niet voor Gen Z weggelegd; zo vindt 49% van de jongeren het belangrijk om werktijden helemaal zelf te bepalen.
De uitdagingen
Dat belooft veel uitdagingen voor de horeca. Want vaste aanstellingen, eigen tijd indelen en veel geld verdienen zijn niet de kenmerken die horen bij het huidige horecalandschap. De kansen voor werkgevers liggen bij de carrièremogelijkheden en de afwisselende werktijden. In de horeca is de kans om te groeien aanwezig, met de juiste begeleiding. Ook hierin is digitale (bij)scholing van groot belang. Zelfontwikkeling heeft deze generatie namelijk hoog in het vaandel staan.
Digitalisering is essentieel in de horeca en het mes snijdt aan twee kanten. Ten eerste wordt de druk op het huidig bestand medewerkers verlicht omdat verschillende aanbieders op een digitale manier nieuwe werknemers kunnen inwerken, tegen een relatief lage prijs. Daarbovenop trek je als horecaondernemer met het implementeren van een digitale leeromgeving de generatie Gen-Z aan je bedrijf.
Digitalisering helpt horeca door de crisis
87 procent van de exploitanten, eigenaren of managers in de horecasector is van mening dat de acceptatie van technologie van cruciaal belang is geweest om te overleven tijdens de COVID-19-pandemie. Dat blijkt uit het rapport ‘Global State of the Hospitality Industry’ van Lightspeed. 47 procent van de full-service operators en 37 procent van de quick-service operators vindt dat nieuwe technologie essentieel is voor hun bedrijf. Restaurants beginnen ook warm te lopen voor het idee om automatiseringstechnologie te gebruiken om arbeidstekorten op te vullen, waarbij 50 procent van de Amerikaanse operators van plan is deze technologie in de komende twee tot drie jaar in te zetten. Het wordt voor restaurants cruciaal om technologische oplossingen in te zetten die de arbeidsdruk verlichten. Het percentage horecapersoneel dat de branche verlaat heeft 6,8 procent bereikt, meer dan het dubbele van het nationale gemiddelde. Full-service restaurants werken met 6,2 minder keukenpersoneel dan in 2019, volgens het Amerikaanse Bureau of Labor Statistics. Inzetten op digitalisering zorgt ervoor dat er minder mensen nodig zijn, de vraag is of dat wenselijk is.
Blijf op de hoogte
Wil jij op de hoogte gehouden worden van het laatste luchroomnieuws en één keer per week de digitale nieuwsbrierf van Lunchroom ontvangen? Schrijf je dan hier in voor de nieuwsbrief. Dan krijgt je automatisch alle artikelen van de Themamaand Innovatie in je mailbox.