Robotisering in de horeca; zes opties

Auteur: Redactie
Robotisering in de horeca; zes opties

Eng, afstandelijk, ingewikkeld en onbetrouwbaar. Zomaar wat woorden die worden geassocieerd met het inzetten van robots in de horeca. In Nederland houdt men vast aan de menselijke maat in de branche. Maar nu het personeelstekort een genestelde crisis in de horeca dreigt te worden, biedt robotisering wellicht soelaas. Wij zetten zes ontwikkelingen op een rij.

Want wie verder kijkt dan de menselijke maat, moet concluderen dat automatisering en robotisering de afgelopen decennia al een vlucht hebben genomen in de horeca. Een volautomatisch koffiemachine is natuurlijk al een vorm van robotisering, net als automatische tapsystemen die stoppen met stromen na een bepaalde hoeveelheid bier. Onderstaande voorbeelden gaan echter een stuk verder.

  1. De koffierobot

Een koffiebar zonder barista. Dat is in een notendop het idee van de Amerikaanse start-up Cafe X. Meer een uitgiftehok dan een volwaardige koffiezaak, maar wél een die hyper geavanceerd is en binnen een handomdraai een perfecte cappuccino voor jouw gasten zet. Het werkt als volgt; de bestellingen en betalingen gaan via de app en ‘Gordon’, zoals de gerobotiseerde barista wordt genoemd, gaat aan de slag. Café X is ideaal voor high-traffic-locations en in drukke binnensteden. Het concept bestaat al sinds 2017 en heeft (nog) geen voet op Europese bodem gezet.

  1. Robots in de bediening

Het Nederlandse restaurant Sushi San zet robots in tijdens de service. Ze zijn één van de eerste zaken in Nederland die hun bediening laat ondersteunen door robots. Eigenaar Nyls Wang zegt hierover: “De robots zullen niet onze medewerkers gaan vervangen maar juist ondersteunen zodat onze medewerkers extra service en aandacht aan de gasten kunnen geven.” De robots krijgen een eigen persoonlijke naam en vormen zo onderdeel van het Sushi San-team. Het restaurant telt ongeveer 250 zitplaatsen en de robots worden ingezet om gerechten te brengen en vuile borden op te halen.

  1. Volautomatische tapsystemen en taptafels

Taptafels in de horeca zijn al gemeen goed. De Bierfabriek is daar een goed voorbeeld van. Daar kunnen groepen vanaf zes personen een tafel reserveren waar een tapkraan uitkomt. De gasten betalen per liter bier. Scheelt een hoop werk voor de barman en de het bedienend personeel. Ook zijn er tapsystemen waar per getapt biertje betaald kan worden, gewoon met de bankpas. Deze tapkraan stopt automatisch. Deze systemen lenen zich niet alleen goed voor het tappen van bier. Ook frisdrank, wijnen en gedistilleerd kunnen worden getapt. Ideaal voor evenementen.

  1. Makr Shakr

De naam doet het al vermoeden, want net als met Café X is de Makr Shakr een robot die binnen luttele seconde een perfect gemaakte beverage voor je heeft. Maar in plaats van een latte, espresso of cappuccino maakt deze robot de allerlekkerste Amaretto Sours, Long Island Ice Teas en Strawberry Daiquiri, en dat iedere keer met dezelfde verhoudingen. Want waar in de keuken een snufje zout of een scheutje azijn juist het verschil kan maken, luisteren de verhoudingen van een cocktail behoorlijk nauw. De vraag is of het de beleving ten goede komt… Het apparaat werd ontwikkeld in Turijn en kan wel tot 800 cocktails op een avond serveren.

  1. Robotrestaurant Spyce

In de Amerikaanse stad Boston creëren robots de gerechten. Gasten bestellen via een touchscreen de gewenste maaltijd. Direct treedt het systeem in werking. In de keuken worden de juiste ingrediënten in de juiste porties verzameld en toegevoegd aan een inductiewok. Geprogrammeerde robots maken consequent dezelfde maaltijden. Er komen nog wel mensenhanden aan te pas bij de ‘finishing touch’ van het gerecht. Medewerkers maken de gerechten af met verschillende toppings.

  1. Robot.he

De verschillende vormen van robotisering zijn in bovenstaande gevallen vaak ondersteunend aan de gastvrije medewerkers die in de horeca werken. China gaat, zoals we gewend zijn van het land, een stapje verder. Robot.he is een restaurant gevestigd in een supermarkt van techgigant Alibaba. Bij aankomst worden de gasten ontvangen door een gastvrouw die je naar je tafel begeleidt, nadat die tafel is gereserveerd bij een reserveringszuil. Aan de tafel besteld de gast het gerecht via de app en wordt er meteen afgerekend. Vervolgens worden de bestelling naar de keuken gestuurd en wordt de maaltijd bereid door echte koks. In de app kan de gast de hele reis van de maaltijd volgen. Als het gerecht klaar is wordt het bord via een speciale bezorgbaan bij de tafel gepresenteerd. De robot die de bestelling heeft gebracht, verlaat de tafel en komt weer terug zodra de gast uitgegeten is. Zodoende kan de gast de vuile borden op de robot plaatsen die de vuile borden naar de spoelkeuken brengt.

Conclusie

In Europa zijn echt volautomatische horeca-ervaringen schaars. Het zijn voornamelijk de Chinezen en de Amerikanen die technologie en gastvrijheid in harmonie omarmen. Toch is het ook voor redelijk veel Nederlandse horecaondernemers niet ondenkbaar dat robots, in welke vorm dan ook, steeds vaker het beeld gaan vormen in de horeca. Afhankelijk van hoe snel het probleem op de arbeidsmarkt opgelost gaat worden, lijkt het een kwestie van tijd totdat de robotisering in de horeca in een stroomversnelling gaat raken.

Blijf op de hoogte

Wil jij op de hoogte gehouden worden van het laatste luchroomnieuws en één keer per week de digitale nieuwsbrierf van Lunchroom ontvangen? Schrijf je dan hier in voor de nieuwsbrief. Dan krijgt je automatisch alle artikelen van de Themamaand Innovatie in je mailbox.

Overig nieuws