De award voor het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland bestaat sinds 2011. In deze reeks spreken we met de oud-winnaars van de award en vragen hoe het nu met ze gaat en wat het winnen van de award voor hen heeft betekend.
Dit keer Don van Rooy, de eigenaar van Villa Heidetuin in Bergen op Zoom (links op de openingsfoto). Hij won in 2019 de award voor het lekkerste Lunchroombroodje van Nederland met zijn Gegrilde Aubergineburger.
Hoe gaat het met je?
“Het is druk. Het vinden van keukenpersoneel is lastig, waardoor ik lange dagen maak. Ik had iemand op het oog, maar hij haakt af omdat hij een vaste aanstelling heeft en zich zorgen maakt over een nieuwe sluiting van de horeca na de zomer. Tja, dat zijn zaken waarop ik geen invloed heb natuurlijk. Wat wel goed is om te zien, is dat het bestedingspatroon van de mensen heel anders is nu. Ze bestellen de gekste dingen. Het verschil tussen 50 mensen nu en 150 mensen voor corona is qua omzet niet zo gek groot. Of dat blijft is moeilijk te zeggen, maar uit eten gaan is wel echt anders geworden dan voorheen; het is nu echt een uitje.”
Wat heeft het winnen van de award voor je betekend?
“We waren een groeiend bedrijf en zagen door de winst een aanwas van een wat jonger publiek. Dat is fijn, want negen van de tien mensen die ons bezoeken, komen terug. Het winnen van de award heeft zeker bijgedragen aan de verdieping, maar zelf hebben we ook heel hard gewerkt: we hebben een nieuwe overkapping gebouwd, nieuw meubilair geplaatst, de kaart is verdiept en ga zo maar door. Stilstand is achteruitgang, zeg ik altijd maar.”
Staat het broodje nog op de kaart?
“Nu even niet, want vanwege het tekort aan keukenpersoneel blijkt het broodje te bewerkelijk. Ik wil tien tot twintig minuten doorlooptijd vanaf het moment van bestellen en dat lukt me nu niet. Zelf weiger ik om halffabrikaten te gebruiken; kwaliteit staat op de eerste plaats. Daarom hebben we nu een kleinere kaart, want anders hou je het niet vol. Dat geldt ook voor mijn personeel. We sluiten nu wat eerder dan voorheen, want werk is leuk, maar het moet niet te veel tijd kosten. Ik wil mijn personeel graag behouden en dus niet dat ze zich over de kop werken.”
Wat was de prijs van het broodje toen en nu?
“In 2019 stond het voor 11,75 euro op de kaart. Als het terugkomt, dan wordt de prijs zo rond de 14 euro. Het broodje gaat zeker terugkomen, want het is een topper. De prijsstijging is niet om het omzetverlies vanwege corona in te halen, want dat gaat je toch niet lukken. De inkoop is simpelweg hoger en we zijn ook meer kwijt aan personeel vanwege de stijging van de CAO-lonen. Toch vind ik 14 euro nog steeds een heel schappelijke prijs voor dit broodje.”
De marge op het broodje, is die veranderd ten opzichte van vroeger?
“Die is ongeveer gelijk, misschien iets hoger. Natuurlijk vertaal je de inkoop door, maar het is zeker geen melkkoe.”
Was het broodje destijds een bestseller?
“Jazeker, ook voordat we de award wonnen liep het al goed.”
Wat zou je nu anders doen?
“Het broodje is perfect. Misschien zou ik iets aan het brood doen, want we zitten nu meer in de richting van boerenbrood. Verder is het nog steeds een topbroodje.”
Wat is nu je bestseller?
“Het lunchplankje, met twee boterhammen met beleg naar keuze, een salade en een huisgemaakt soepje, loopt geweldig goed. Het is niet aan te slepen. Daarnaast zijn de clubsandwich en het broodje carpaccio altijd hardlopers. Wat mij opvalt, is dat het eerste gerecht dat op een dag besteld wordt daarna goed blijft lopen. Mensen denken dan: ‘dat wil ik ook’. Natuurlijk zien al onze gerechten er heel mooi uit, dus het prikkelt de zintuigen.”
Doe je dit jaar (2021) weer mee?
“Ik doe heel graag mee, maar moet kijken hoe een en ander zich hier ontwikkelt. Het tekort in de keuken moet zich wel eerst oplossen.”