De eerste editie van het internationale No en Low Alcohol business event, de NabLab 0.0 Trade Show, lanceert deze week een deel van het programma, internationale cijfers en trends over deze snel groeiende industrie.
Er is veel gaande in de dranken industrie als het gaat om het reduceren of geheel onttrekken van alcohol uit bier, wijnen en spirits. Ook andere categorieën als Kombucha en de zogeheten Mood Altering Products zijn snelgroeiende categorieën in deze industrie. In samenwerking met enkele internationale en gespecialiseerde partners zoals ISWR (Drinks Markets Analysis) en Club Soda werden talloze inzichten en ontwikkelingen gepresenteerd tijdens Gastvrij Rotterdam.
Een plek waar producenten en distributeurs elkaar ontmoeten, waar ondernemers geïnspireerd worden en waar professionals kennis delen, dat is de NabLab 0.0 Tradeshow. Twee dagen lang worden op onze 'inspiratievloer' waardevolle connecties gelegd. De NabLab 0.0 Tradeshow werkt mee aan de groei van de no & low alcohol branche en versterkt de gedeelde missie dat het maken van bewuste keuzes voor een gezonde levensstijl hand in hand kan gaan met beleving en plezier in de horeca of thuis.
De NabLab 0.0 Tradeshow zal plaatsvinden op 3 & 4 april 2023 bij het Taets Art and Event Park. Een unieke evenementenlocatie gevestigd in bijzondere rijksmonumenten aan het Noordzeekanaal aan de rand van Amsterdam.
Enkele cijfers en trends
De behoefte om het alcoholgebruik te verminderen neemt toe. Waar dit in 2021 nog maar 32% van de mensen was, is dit in 2022 gestegen naar een meerderheid van 55%.
De bewustwording van alcoholvrije producten is ongekend hoog. In het afgelopen jaar is de bewustwording hiervan gestegen met 7% naar 95%.
Als de consument het low & no alcohol assortiment niet kan zien is de kans kleiner dat ze het zullen kopen. De gewoonte tijdens het bestellen moet worden verstoord om kenbaar te maken welke low & no alcohol dranken verkrijgbaar zijn in restaurants, bars en cafés. 54% van de mensen zegt sneller een no & low alcohol drankje te bestellen als deze zichtbaar achter de bar staan. Nog eens 52% zegt het sneller te bestellen als deze dranken staan benoemd op de menu kaart.
De voornaamste redenen voor het kiezen van no & low alcohol dranken zijn: de gevolgen van alcohol drinken in zijn algemeenheid vermijden (37%), het lekker vinden van de smaak (33%), kiezen voor een gezonde levensstijl (32%), de alcohol inname in zijn algemeen te verminder (32%) en de controle over het lichaam behouden (30%).
Spirits nemen de grootste plek in als het gaat om het no & low alcohol assortiment, namelijk 40% van het assortiment is een Spirit. De ‘No Liquor Spirit’ heeft hier het grootste aandeel in met 30% en de overige 10% is voor de ‘Liquor Spirt’.
Donkere destillaten: De snelle groei van no & low alcohol miste tot nu toe productvariëteit, waarbij de meeste lanceringen gericht waren op vervangers van witte gedistilleerde dranken - met name gin. Naar mate deze categorie groeit en drankproducten zich proberen te onderscheiden van de concurrent, kunnen we verwachten der er steeds meer donkere gedistilleerde dranken, zoals rum en whisky op de markt komen.
Stemming veranderende producten (Mood altering products): De categorie no & low alcoholische dranken is snel in opkomst nu meer mensen geïnteresseerd zijn in het verminderen van het alcohol gebruik en vermijden van de effecten die alcohol met zich mee brengen. No & Low alcoholische dranken bieden stemming verbeterende voordelen, vaak door ingrediënten als CBD, nootropica en adaptogenen. Deze producten richten zich op hoe de ingrediënten de consument laten voelen en wordt gezien als een alternatieve manier om van traditionele alcohol momenten te genieten. Denk hierbij aan alcoholvrije moutdranken, alcoholvrije bitters, alcoholvrije wijnvervangers (bijvoorbeeld mousserend druivensap in namaak mousserende wijnverpakkingen), alcoholvrije kombucha die gericht is op alcohol- of aperitiefmomenten, en alcoholvrije nootropische en adaptogene dranken, zoals CBD-dranken.