Nieuwe cijfers van de Wageningen Universiteit over de vleesconsumptie doen bij velen de wenkbrauwen fronsen. We blijken namelijk weer meer vlees te eten in Nederland. De uitkomst van het onderzoek, in opdracht van Stichting Wakker Dier, is anders dan het onderzoek van RIR, dat slechts anderhalve maand werd gepresenteerd. Onderzoeker IRI becijferde op basis van kassagegevens van supermarkten dat vleesvervangers in opmars zijn en dat consumenten steeds minder rund- en varkensvlees kopen.
De Wageningen Universiteit heeft echter becijferd dat in 2018 de totale vleesconsumptie iets is gestegen. Dat is voor het eerst sinds 2009, toen voor het eerst een daling werd ingezet. Het totale verbruik van vlees en vleeswaren (op basis van karkasgewicht) per hoofd van de bevolking in Nederland bedraagt in 2018 iets meer dan 77 kg. Deze hoeveelheid ligt ruim een halve kilo boven het verbruik in 2017. Hiermee is er voor het eerst na tien jaar weer een lichte stijging in de vleesverbruikcijfers. De stijging komt vooral door een toename van het verbruik van pluimveevlees en een marginale toename van varkens- en rundvlees. De cijfers voor kalfs-, schapen-, geiten- en paardenvlees blijven gelijk aan eerdere jaren. Bron: Wageningen University & Research.
De verhoudingen tussen de verschillende soorten vlees veranderen nauwelijks in 2018 ten opzichte van voorgaande jaren. Bijna de helft van het verbruik in 2018 - ruim 36 kg - bestaat uit varkensvlees. Pluimveevlees en rundvlees samen zijn goed voor vrijwel de andere helft van de vleesconsumptie in Nederland (38 kg).
Horeca is van invloed
Maar hoe is het verschil in cijfers te verklaren? Waarom valt het vleesgebruik per Nederlander in het onderzoek van de Wageningen Universiteit hoger uit? De sleutel is de horeca. De consumptie buitenshuis is in het onderzoek van IRI niet meegewogen. Nog altijd heeft de horeca een nogal vleesrijke menukaart, en dat blijkt van invloed op de cijfers. Er staan veel burgers op het menu, net als de welbekende saté. De warme zomer kan ook van invloed zijn geweest, aangezien op hete dagen de barbeque vaker aan wordt gestoken. Ook dan wordt er doorgaans meer vlees gegeten dan gebruikelijk.
Niet blij mee
Wakker Dier is niet blij met de cijfers. 'Onthutsend', noemt de woordvoerder het zelfs. In ieder geval wordt op basis van dit onderzoek wel duidelijk dat de horeca nog een inhaalslag te maken heeft op het vlak van het aanbieden van vegetarische opties op de kaart.