In de rubriek ‘Het Lunchroompanel’ worden actuele ondernemersvraagstukken beantwoord door ondernemers van dagzaken uit het hele land. 2023 is verleden tijd, 2024 biedt nieuwe kansen. De stelling luidt: ‘Regels, regels en nog eens regels. De regelzucht in Nederland – op alle niveaus – groeit. Jij bent nu de baas en mag één regel direct afschaffen. Welke is dat?’
Nunzio Daluiso van Ferron in Heerenveen:
“De regelgeving in Nederland is uiteindelijk nog altijd beter dan de waslijst aan ongeschreven wetten zoals die in ‘mijn’ Italië gelden. Wel zou het fijn zijn als de regelgeving in Nederland wat soepeler wordt toegepast. Dit helpt het ondernemerschap, de inventiviteit en creativiteit van de ondernemer. Ook de gemeente plukt er de vruchten van om eens buiten de lijntjes te kleuren, waardoor het makkelijker wordt om bijvoorbeeld evenementen te organiseren. Dan moeten wel de hoge vergunningskosten naar beneden worden bijgesteld.”
Jurgen de Ruijter van Stiefkwartierke in Breda:
“Regels zijn regels zeg ik altijd. Ons antwoord is duidelijk: de reclamebelasting, in welke vorm dan ook, vinden we nog steeds ´heel´ bijzonder. Het wordt toegepast als er een menukaart buiten hangt, je naam op een luifel hebt staan of een krijtbord waarop je een aanbieding zet. Als de gemeente dit lokaal kan belasten, is het snel geregeld. Als er ooit een moment is waarop we dat kunnen laten vervallen, is dit het eerste. Er wordt als ondernemer al veel van je verlangd als het gaat om belastingen en dergelijke. Neem de terrasvergunning bijvoorbeeld, of de drankvergunning. Deze laatste verplicht de gemeente, louter vanuit bureaucratisch oogpunt, om het elke vijf jaar te laten verlengen. Met uiteraard de verplichte financiële last en administratieve afwikkeling, hoewel dit totaal niet nodig is. Vooral als je al meer dan dertig jaar in de zaak zit. Daarom nomineren wij de reclamebelasting. Een moment waarbij je denkt onbelast en normaal te kunnen ´verdienen´, maar toch nét niet.”
Bartjan Hendriksen van lunchroomketen Toastable:
“Laat ik het beperken tot iets in onze business. Er is veel leegstand in de retail, daarvan is veel handel naar online gegaan. Men gaat nog wel de straat op maar is dan steeds meer op zoek naar beleving en steeds minder van plan om producten kopen. Horeca past heel goed in die beleving. Vastgoedeigenaren krijgen hun retailpanden niet meer verhuurd terwijl er genoeg horecaondernemers in de rij staan om te huren, alleen mag dat (in veelal grote steden) niet vanwege het bestemmingsplan. Daarin staat per adres welke bestemming het pand heeft, retail is retail en daarin mag zich geen horecaonderneming vestigen. Of bijvoorbeeld een speelhal, dienstverlening of iets anders dan retail. Ik denk dat als de regels van het bestemmingsplan soepeler worden gemaakt, vastgoedeigenaren en ondernemers veel meer vrijheid en kansen krijgen en de straten er veel leuker door worden.”
Wil je alle reacties op stellingen lezen? Klik dan hier.
Blijf op de hoogte!
Wil jij op de hoogte gehouden worden van het laatste luchroomnieuws en één keer per week de digitale nieuwsbrierf van Lunchroom ontvangen? Schrijf je dan hier in voor de nieuwsbrief.