Lunchroomeigenaar van De Koffiepot gaat met 'Sticky Piggy' weer voor goud

Auteur: Juan Kort
Ondernemen Ondernemen in... 18 oktober 2022
Lunchroomeigenaar van De Koffiepot gaat met 'Sticky Piggy' weer voor goud

Ondernemen in Hardenberg. Aan de Overijsselse Vecht in de gelijknamige provincie, ligt Hardenberg. De stad met zo’n 20.000 inwoners heeft vele horecagelegenheden. Eén daarvan is lunchroom De Koffiepot. Deze zaak won in 2014 met Feel the Veal de prijs ‘Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland’. Nu, acht jaar later, is er veel veranderd. Er is een naastgelegen koffiezaak bijgekomen, de kinderen gaan de zaak overnemen en ze hebben uiteraard weer een broodje ingezonden voor onze vakprijs. Een gesprek hierover met Eric Meertens (53), eigenaar van De Koffiepot.

Lunchroom reist af naar Hardenberg, het noordoosten van Overijssel, tegen de grens met Duitsland aan. Aangekomen bij De Koffiepot valt meteen op dat de dagzaak voor een woensdagochtend lekker vol zit. Gasten genieten er van een ontbijt, een kopje koffie of iets anders lekkers. De eigenaresse Tamara Meertens (52) is druk aan het werk in de zaak, haar man Eric begint het gesprek in hun nieuwe koffiezaak ‘East Blend’. “Hier is het een stuk rustiger. Woensdagen zijn altijd druk voor De Koffiepot, net als vrijdagen. East Blend hebben we in maart geopend. De naam komt van de straatnaam ‘Oosteinde’, waar het zich bevindt. Een koffietwist heeft van ‘Oosteinde’ dan ook ‘East Blend’ gemaakt. Hier verkopen wij kwalitatief hoogwaardige koffies, zoetig- en hartigheden als sandwiches, en meer vegetarische en vegan opties dan in De Koffiepot. Wij verhuurden dit lokaal voorheen aan een kledingwinkel. In de Koffiepot hebben we ongeveer 115 zitplaatsen, regelmatig is dat te weinig omdat de lunch hier bijna altijd een druk moment van de dag is. Nu kunnen we gasten die komen voor De Koffiepot ook laten plaatsnemen in East Blend, waar ook de menukaart van De Koffiepot op tafel ligt. In het begin moest de gast daar wel aan wennen omdat zij er niet bekend mee waren, maar uiteindelijk vindt iedereen het een prima alternatief”, vertelt Eric.

Foto De Koffiepot (tekst gaat verder na afbeelding): 

Look

East Blend heeft een andere 'look' dan De Koffiepot. Het is er wat strakker ingericht, door hoge tafeltjes en stoelen in pastelgroen, hippe tegels op de grond en achterin bevindt zich een soort verticale tuin op een verhoogd zithoekje. "Het interieur hebben we laten doen door JANN Interieur uit Haren. Zij hebben nu beide zaken ingericht. Dat is voor ons een bedrijf waarmee we goed kunnen overleggen welke kant we denken met de inrichting op te moeten gaan, op welke doelgroep we ons willen richten en wat dan uiteindelijk het concept zal gaan worden. East Blend was meer het idee van mijn zoon, dochter en haar partner (respectievelijk 23, 27 en 28 jaar, red.), zij hebben hier een grote stem in gehad. Mijn schoonzoon Bram heeft onlangs dan ook de opleiding tot barista voltooid en runt daarom nu dagelijks deze koffiebar. Mijn dochter en schoonzoon zijn verder zelf ook veel bezig met vegetarisch en vegan, dat is hier op de kaart dan ook meer terug te vinden dan bij De Koffiepot. Uiteindelijk gaan zij met z'n drieën de zaak overnemen. Voor de rest zijn ze niet van plan veel te veranderen. Nu zijn ze alle drie nog in loondienst maar per 1 januari aanstaande komen ze in het bedrijf als mede-eigenaren. In de toekomst stappen mijn vrouw en ik er dan uit, en vanaf dan staan zij aan het roer", geeft de ondernemer aan.

Rustiger aandoen

Dat betekent een ander leven voor het huidige ondernemersechtpaar. Eric: "Wij gaan het zelf dan rustiger aandoen. Tamara werkt nu al rond de drie dagen per week. Ikzelf doe alleen nog maar administratieve taken, klusjes en ik overleg met mijn dochter die het management doet. Straks zijn we dus met z'n vijven eigenaar zodat zij alles kunnen leren, daarna zal ik misschien alleen nog een adviserende rol hebben. Ze kunnen dan sowieso altijd op ons terugvallen. Dat behoud je als vader altijd. Daarnaast lijkt het me leuk om in de toekomst misschien iets voor een organisatie als KHN te doen naast mijn werkzaamheden voor Centrummanagement Hardenberg."

Uitdagingen

Maar momenteel zwaaien Eric en Tamara er nog de scepter, waardoor zij te maken hebben met de vele uitdagingen waar horecazaken momenteel mee om moeten gaan. "De gehele onderneming loopt goed. De Koffiepot kreeg na de verbouwing in 2014 en door het winnen van het Lekkerste Lunchroombroodje in hetzelfde jaar een enorme boost. In de drie à vier daaropvolgende jaren verdubbelde de omzet. Nu zijn de cijfers nog steeds zeer positief te noemen, hierdoor hebben we meer personeel aangenomen waaronder meerdere zeer ervaren koks. Dat was voorheen niet mogelijk. Het is de laatste twee jaar wel lastig om gekwalificeerd personeel te vinden. Het geluk voor ons is dat veel koks die nu een gezin hebben, graag in een dagzaak willen werken. Om 18.00 uur gaat de deur hier dicht, en om 18.30 uur verlaten de laatste medewerkers de lunchroom. Koks die eerst bij gerenommeerde restaurants werkten, melden zich nu dan ook regelmatig bij ons aan. Zij kunnen hier wel hun creativiteit kwijt door bijvoorbeeld elke week een nieuw broodje van de week te creëren, verrassend te zijn met de high tea en door een mooi ontbijt te presenteren, maar ze staan niet elke avond en hele weekenden te werken. Voor de bediening is het overigens makkelijker om het rooster rond te krijgen", vertelt de eigenaar. 

Vervolgens wordt een ander thema aangekaart. De energieprijzen. Want hoe goed een horecazaak dan ook kan lopen, betekent in deze tijd niet per se torenhoge winstcijfers. De ondernemer legt uit met wat voor bizarre kostenstijging ze daardoor nu te maken hebben: "De energieprijzen zijn een enorm probleem. Wij hadden tot en met december 2021 een vast contract. In die tijd betaalden we zo'n 1800 euro per maand voor het gehele pand. Vervolgens zijn wij de dagprijs gaan betalen, wat nu inmiddels neerkomt op zo'n 10.000 euro per maand voor gas en elektriciteit. Daardoor staan de marges enorm onder druk ook al zit de zaak meestal wel vol met gasten. De nettowinsten zijn echt andere bedragen dan we gewend waren, het houdt niet over. Als we de prijzen verder verhogen, prijs ik ons bedrijf uit de markt. Ook kunnen horecazaken die een vast energiecontract hebben wel de noodzakelijke marges behouden om hun bedrijf normaal te runnen. Dat vind ik oneerlijke concurrentie. Dan kan men zeggen dat dit hoort bij het ondernemersrisico, maar met zo'n groot verschil waar je als ondernemer geen invloed op hebt ligt dat toch echt even anders. Daarnaast drijft het personeelstekort de lonen omhoog, en zijn ook de inkoopkosten inmiddels met 10 tot 15 procent gestegen dit jaar. East blend loopt overigens steeds beter, gasten raken vertrouwt met het concept, en het gaat langzaam maar zeker naar het niveau waar we het graag willen hebben", aldus Eric.

Foto East Blend (tekst gaat verder na afbeelding): 

Prijs

Waar al die tijd niks aan is veranderd, is 'Feel the Veal'. Het broodje waar De Koffiepot in 2014 de prijs mee won, kostte toen 6,50 euro. De voormalige winnaar is nog te vinden op de menukaart, uiteraard wel met een ander prijskaartje eraan. "Het is nog altijd het bestverkopende broodje, er is niks aan de receptuur veranderd. Ook staat op de menukaart dat het product in 2014 die prijs heeft gewonnen, maar we promoten er natuurlijk verder niet meer veel mee. Bij ons binnen betaal je 10,95 euro voor het broodje, terwijl de bezorgprijs 10,45 euro is. Dat komt uiteraard omdat er binnen met bediening wordt gewerkt, de gasten in een verwarmd pand verblijven en de afwas gedaan wordt. Wij bezorgen ook veel aan bedrijven binnen een straal van vijf kilometer. Daarbij zijn de kleinere varianten van de broodjes zeer gewild. Deze presenteren we bijvoorbeeld op een schaal van tien stuks." En waar De Koffiepot dit jaar de prijs mee in de wacht hoopt te slepen, legt de ondernemer ook enthousiast uit: "Dat is met de 'Sticky Piggy'. Voor 9,95 euro krijg je een broodje die wij samen met onze lokale bakker 'Bakkerij Oegema' hebben bedacht. Het is gemaakt op basis van yoghurt van de lokale Zuivelhoeve de Waard. Hieraan hebben wij een huisgemaakt kruidenmengsel toegevoegd die het broodje een fris-zure smaak geeft met tonen van kerrie, gember, citroengras en komijn. Buikspek maakt het broodje compleet, en wordt lokaal ingekocht bij onze vaste slager Slagerij Hoff.'

Foto Sticky Piggy (tekst gaat verder na afbeelding): 

Perfect broodje

Je zou denken dat Eric na 25 jaar De Koffiepot te runnen wel weet waar een perfect broodje aan moet voldoen. Aan eenieder te bepalen of dat zo is. Maar volgens hem is daarvoor het volgende belangrijk: "De smaak moet goed zijn, de ingrediënten moeten goed bij elkaar passen en het moet er Instagrammable uitzien. Het belangrijkste is uiteraard de kwaliteit en smaak van het broodje en de gekozen ingrediënten. De ingrediënten moeten overigens altijd vers zijn. Onze koks maken daarom alles zelf; ook de dressings en de kruidenmixen. Vervolgens moet je ervoor zorgen dat het er gelikt uitziet. Gewoon een kant-en-klare salade op een broodje smeren trekt geen mensen naar je zaak. Het moet kwaliteit uitstralen, en uiteraard doet een mooi opgemaakt bord ook wonderen." Zo onderscheidt de lunchroom zich van de andere dagzaken in de stad, waar er zo'n zeven à acht van zijn in hetzelfde winkelcentrum. Echter noemt de eigenaar ook andere verschillen: "Wij zijn niet zo prijsgericht als Bakker Bart en Hema. Liever vragen we 50 cent meer voor betere kwaliteit, maar het moet ook niet te duur worden. We willen voor een reële prijs een goed product verkopen. Om het de gast nog wel naar de zin te maken moet je tegenwoordig ook genoeg vegetarische opties aanbieden, en ook zijn sandwiches een trend. Verder wordt brood nu vaker zacht, bruin en volkoren besteld." Inmiddels is bekend dat 'Sticky Piggy' is genomineerd voor Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland 2022. De winnaar wordt op vrijdag 4 november bekendgemaakt.

Facts & Figures

Aantal zitplaatsen De Koffiepot: 115
Aantal m2 De Koffiepot: 250 (zaak exclusief keuken en opslag)
Aantal zitplaatsen East Blend: 25
Aantal m2 East Blend: 80
Hardloper: Feel the Veal (een vers afgebakken broodje met rosé gebakken kalfsfricandeau, mesclune sla, gemarineerde kastanjechampignons, ringetjes bosui, zongedroogde tomaat en truffelmayonaise voor 10,95 (binnen) en 10,45 euro (bezorgprijs).

Blijf op de hoogte

Wil jij op de hoogte gehouden worden van het laatste luchroomnieuws en één keer per week de digitale nieuwsbrierf van Lunchroom ontvangen? Schrijf je dan hier in voor de nieuwsbrief.

Overig nieuws