Lunchrooms bevinden zich in de meeste gevallen in (stads)centra en stemmen daar het aanbod op af. Winkelend publiek, vriendinnengroepen en schoolgaande jeugd zijn er kind aan huis, maar je zult er zelden een trucker zien. Bij Lunchcafé Jut & Jul is het juist andersom, de truckers kunnen hier zelfs douchen!
Karin en Rob Feenstra zijn al dertig jaar getrouwd en Jut & Jul is hun ‘kindje’, op professioneel vlak dan… Beiden hebben ze bergen aan ervaring in de horeca en daardoor kennen ze het klappen van de zweep. Karin: “Zelf heb ik tien jaar lang een café gehad en al met al zit ik al zo’n zesentwintig jaar in de horeca. Ik heb bijvoorbeeld ook veel restaurantervaring.” Ook Rob is een echte horecatijger. “Na de horecavakschool ben ik het leerlingstelsel ingegaan, waarbij ik één dag in de week naar school ging. Zodoende heb ik bijvoorbeeld ook mijn banketbakkerijdiploma gehaald. Daarna heb ik werkelijk alle hoeken van de horeca wel gezien, van hotel tot Spaans restaurant en van instellingskeuken tot catering. Logischerwijs sta ik in de keuken en neemt Karin de ‘voorkant’ voor haar rekening.”
Snel lunchen
Het lunchcafé richt zich met name op bedrijven die in de nabije omgeving liggen, de distributiecentra van Albert Heijn en Aldi liggen immers om de hoek en ook andere bedrijven hebben zich op het industrieterrein gevestigd. Rob: “Albert Heijn is wel een grote klant hoor, niet alleen voor de lunch, maar ze huren onze zaak ook regelmatig af voor een borrel. Het is wel grappig om te zien dat het ‘gewone personeel’ van bedrijven altijd binnen een half uur klaar moet zijn met de lunch, terwijl de directeur er gemakkelijk anderhalf uur voor uittrekt. Het personeel heeft immers maar een half uurtje pauze, en ze willen hier snel even kunnen eten.”
Dat houdt dus ook in dat de keuken een geoliede machine moet zijn en dat de gehele operatie vlekkeloos verloopt. Karin beaamt dit, en geeft ook aan hoe dat in zijn werk gaat. “Er wordt hier heel veel telefonisch gereserveerd; de gasten geven dan door hoe laat ze komen, met hoeveel personen, en wat de bestelling is. Wij zorgen er dan voor dat ze na binnenkomst binnen vijf minuten kunnen eten, soms staat de vooraf doorgegeven lunch zelfs al op tafel als ze binnen komen lopen. Het is hier echt ‘rammen’ tijdens de lunch, keihard bikkelen.”
Thuishaven voor vrachtwagenchauffeurs
In november 2013 begonnen Karin en Rob aan dit nieuwe hoofdstuk. Een onzekere periode, want Nederland zit op dit moment middenin de crisis. Volgens Karin was het best even doorbijten in het begin. “Niet alleen de crisis had invloed, maar ook het feit dat deze zaak een aantal maanden leeg had gestaan voordat wij interesse toonden. Voor die tijd was het een truckersrestaurant met een niet zo heel goede naam. Uiteindelijk is alleen de bar blijven staan, alhoewel we die ook een ander kleurtje hebben gegeven. Jeetje, wat was dat ding lelijk toen we de zaak overnamen… Alles wat je ziet is in november 2013 vernieuwd, van muur tot interieur. Zo is het helemaal naar onze smaak nu, huiselijk en gezellig. Nog steeds is het een thuishonk voor veel truckers, maar we hebben de doelgroep wel duidelijk breder gemaakt.”
Wanneer je de zaak binnenloopt, dan valt je oog direct op de twee deuren van de douches. Behoorlijk ongebruikelijk in de horeca. “Ja, de truckers zijn natuurlijk blij dat ze hier kunnen douchen en een warme hap kunnen bestellen”, lacht Rob. “Voorbij Utrecht zijn we echt de enige plek waar truckers dit soort faciliteiten hebben en de Nederlandse vrachtwagenchauffeurs weten dat allemaal. Niet alleen de aanwezigheid van de douches zorgt voor veel aanloop van truckers, maar ook het feit dat bij ons de prijzen laag zijn en je hier gratis kunt parkeren met je vrachtwagen, waarin je ook mag blijven slapen. Vooralsnog houdt de gemeente dat zo, dus dat is voor ons positief.”
Vrij in het weekend
De aanloop van truckers betekent ook dat er ’s avonds behoorlijk doorgewerkt moet worden, maar dat is volgens Karin geen probleem. “Vanmorgen gingen we al om half negen naar de groothandel, want gisteren was het razend druk. Daardoor moest er wel een en ander bijgevuld worden. Om een uur of tien openen we altijd en rond tien uur ’s avonds sluiten we weer. Na het eten drinken de chauffeurs ook graag een biertje, want de hele dag in zo’n cabine zitten is natuurlijk niks, hier kunnen ze een beetje ontspannen, een hapje eten, de benen even strekken en een pilsje drinken.” Het zijn lange dagen, maar er staat ook wat tegenover. Iets dat in de horeca vrij uniek is, een vrij weekend! “Op zaterdag en zondag zijn we gewoon dicht”, vertelt Rob. “In het begin hebben we het wel even op zaterdag geprobeerd, maar dat heeft echt geen zin. Misschien komen er dan vijf gasten voor een bakje koffie, meer niet. We zitten gewoon te ver weg van het centrum en alle bedrijven zijn in het weekend dicht, uitgezonderd de autodealer hier om de hoek. Op zijn tijd worden we in het weekend wel ingezet als locatie voor feesten en partijen, dus dan werken we wel. Dat is een voordeel van deze locatie, er is absoluut geen sprake van geluidsoverlast. Er woont hier geen kip, dus dat is heel anders dan in het centrum. Ook bij het geven van een feest hebben we alleen meldingsplicht, dat is wel een luxe.”
Vriendelijk geprijsd
De menukaart is ook aangepast op het publiek, ook anders dan in menig stadscentrum dus. Geen vegan pulled pork of zoiets, maar de welbekende klassiekers. En alles is bovendien zeer vriendelijk geprijsd. “Tijdens de lunch serveren we heel veel broodjes, ook warme broodjes zoals een broodje gehaktbal of een broodje kroket”, aldus Rob. “Ook de uitsmijter en de hamburger verkopen heel goed tijdens de lunch, de uitsmijter speciaal wordt echt heel vaak besteld, dat is echt een hardloper.” De bewuste uitsmijter wordt gemaakt naar het recept van een vaste gast die helaas is heengegaan. Rob: “Hij kwam hier regelmatig en vroeg me eens om een broodje met warme ham, augurken, eieren, ijsbergsla, bieslook en mayonaise. Ik vond het zo’n geslaagde combinatie, dat ik het heb verwerkt tot onze eigen uitsmijter speciaal. En daaronder ligt trouwens geen kinderachtig brood hoor, we snijden ons brood immers zelf, dus dat zijn heerlijk dikke plakken. Hier krijg je echt waar voor je geld en mede door het aantal bestelde uitsmijters gaan er per week gaan wel 180 eieren doorheen.”
Goed personeel
Karin en Rob doen heel veel met zijn tweeën, maar op piekmomenten - tijdens de lunch en het diner - wordt er hulp ingeschakeld. Rob: “Ieder bedrijf heeft wel iemand in dienst die uiterst betrokken is, die altijd voor je klaarstaat en overal bij wordt betrokken. Bij ons is dat Gerrie, zij is een topper. Je kunt haar altijd bellen als de nood aan de man is, binnen vijf minuten staat ze dan voor de deur. Daarnaast hebben we Noah, onze studente die alleen in de avond werkt en is opgeklommen van afwasser tot volwaardige keukenassistent en Miranda, die hier werkt tijdens de lunch. Het is een fijn team, ik wil ze echt niet kwijt, want dit team zorgt ervoor dat Jut & Jul lekker blijft draaien.”
Aan alle randzaken ben je als ondernemer best veel tijd kwijt, dat ondervinden ook Rob en Karin. “De boekhouding is zo’n noodzakelijk kwaad, en het aanvragen van vergunningen is ook pittig”, zegt Karin. “Maar ook een inspectie van de NVWA komt natuurlijk nooit goed uit.” Rob moet er een beetje om lachen… “Ze komen precies wanneer het hen wel goed uitkomt, maar ons juist niet. Tijdens de lunch dus. Ik snap het wel hoor, ze kunnen dan precies zien hoe je werkt en welke aandachtspunten er zijn, maar handig is anders. Ach, je kunt maar beter vriendelijk zijn en goed meewerken, want dan zijn ze ook weer eerder weg. Bovendien hebben wij niets te verbergen, ze zijn daarom maar twee keer langsgekomen. De eerste keer was toen we net open waren en de tweede keer om te controleren of we iets hadden opgelost wat ze bij de eerste controle was opgevallen. Dat valt dus reuze mee.”
Alles kiezen van de kaart
Met zo weinig man zo snel de gerechten op tafel zetten, dat is op deze locatie een voorwaarde, maar ook een topprestatie van het team. Zeker omdat grotere groepen gewoon alles kunnen kiezen van de menukaart. Rob: “Bij veel restaurants kan dat niet, daar hebben ze een beperkte kaart voor grote groepen. Het kan voor ons wel lastig zijn tijdens de lunch, vooral als iedereen van die groep wat anders bestelt. Dat gebeurt namelijk best vaak, het zou geweldig zijn als ze allemaal een hamburger bestelden. Een groep kan dus wat langer wachten op de bestelling, maar dat is vrij normaal denk ik. De losse bestellingen tussendoor geef ik dan even voorrang, dat werkt het beste.”
Zojuist kwamen we tot de conclusie dat er veel klassiekers op de kaart staan, maar ook met speciale wensen wordt wel degelijk rekening gehouden volgens Karin. “Er wordt steeds vaker gevraagd om vegetarische gerechten en de gasten van Turkse bedrijven in de buurt eten geen varkensvlees. Aan al die wensen kunnen wij natuurlijk voldoen, geen enkel probleem. We hebben bijvoorbeeld altijd groenteburgers klaarliggen.”
Alleen Nederlandse chauffeurs
Tot slot. In dit lunchcafé komen veel werknemers van bedrijven in de buurt, een enkele ‘local’ en veel vrachtwagenchauffeurs. Komen er dan ook veel truckers uit het Oostblok? “Nee, totaal niet”, zegt Rob. “Het zijn allemaal Nederlanders, op een enkele Duitser of Fransoos na. De chauffeurs uit het Oostblok hebben helemaal geen geld om ergens wat te komen eten, dus ze staan allemaal langs de snelweg, op parkeerplaatsen bij tankstations. Let maar eens op als je er weer een keer langsrijdt: allemaal witte kentekenplaten. De Nederlandse truckers weten ons daarentegen wel heel goed te vinden en zij hebben wel de financiële middelen om hier wat te eten en te drinken. Het zijn graag geziene gasten in ons lunchcafé.”
Bestseller
Uitsmijter speciaal
€ 5,75
Een stevige uitsmijter belegd met gebakken beenham, eieren, augurk, ijsbergsla, mayonaise en bieslook. Het is een stevige lunch, perfect voor degenen die na de lunch nog even stevig door moeten werken!