De internationale groep SumOfUs, een internationale waakhond voor grote bedrijven, is een petitie gestart waarin McDonalds wordt gevraagd te stoppen met rietjes. Volgens de groep worden de rietjes maar voor een paar minuten gebruikt, voordat ze uiteindelijk in de oceaan verdwijnen bij de rest an het plastic. De etitie is inmiddels al door 110.000 mensen ondertekend.
"Vervuiling van plastic vormt een van de grootste bedreigingen van onze oceanen en rietjes worden het vaakst gevonden tijdens het schoonmaken van de stranden." zegt Sondhya Gupta, campagnevoerster bij SumOfUs. "McDonald's deelt jaarlijks miljoenen rietjes uit aan zijn consumenten. Als dit niet meer gebeurt, zou dit een grote stap zijn in het schoonmaken van onze oceanen en het beschermen van het dierenleven. Als McDonalds echt serieus is in het verbeteren van haar impact op het milieu, dan kan ze ook overstappen op andere materialen als afbreekbare en recyclebare papieren rietjes.
"Maar als we naar de donkere kant van bedrijven als McDonald's kijken, ondernemen zij alles om hun merk te beschermen. Als we McDonald's kunnen overtuigen om te stoppen met het gebruik van plastic, zal het plastic en het aantal rietjes in oceaan drastisch terugdringen en zullen we dieren in de zee beschermen," aldus Gupta.