Mike tekent geen contracten met leveranciers

Auteur: Juan Kort
Mike tekent geen contracten met leveranciers

Ondernemen in Nijmegen. Mike Neuij (54) is al 21 jaar horecaondernemer in Nijmegen. Eerst werkte hij honderd uur per week voor zijn grand café, nu staat hij overdag in zijn lunchroom De Bruijn Lunchen op de Markt. Deze draait waanzinnig goed. "De huidige marges zijn bovendien veel beter.”

Meer foto's onderaan deze pagina

De Grote Markt in Nijmegen, het grote plein in het centrum van de oudste stad van Nederland. Al in 1254 was het plein er, onder de naam Hundisborch. In 2014 opende Mike er de deuren van De Bruijn Lunchen op de Markt. Op het plein bevinden zich meerdere Rijksmonumenten, waaronder de Boterwaag, het Sint-Stevenspoortje en verschillende woonpanden met winkel. Eén daarvan is De Bruijn. Na de lunchroom binnen te lopen, volgt een welkom van Mike. Hij begint zijn verhaal: “Op ditzelfde plein zat ik vaak met andere studenten in café The Scene. Toen ik achttien was in 1988, opende Beaubourg. Daar begon mijn carrière in de horeca, in een restaurant met een Franse kaart. Ik studeerde toentertijd Weg- en Waterbouwkunde. Nadat ik afstudeerde, zei ik tegen de eigenaar van Beaubourg dat ik er één jaar fulltime in de bediening wilde werken. Dat was in 1995. Uiteindelijk werd ik bedrijfsleider en kocht ik de zaak in 2002. Ik ben dus 21 jaar ondernemer. De financiering realiseerde ik door een persoonlijke lening. Ik had zeven jaar de tijd om het terug te betalen, maar binnen vier en een half jaar was het al zover.” In 2014 verkocht de ondernemer Beaubourg.

Verkoop

De reden van de verkoop, lijkt de ondernemer te irriteren. “Mijn vrouw tevens mede-eigenaar van De Bruijn, Sharon Neuij (44), en ik hadden van Beaubourg een grand café gemaakt, wat open was van 8.30 uur ’s ochtends tot 2 uur ’s nachts. Het was altijd rammen. Door een verbouwing aan de Waalkade had ik twee zomers geen terras, wat onhoudbaar was. Uiteindelijk hebben we besloten om alles te verkopen, en begonnen we De Bruijn in 2014. Dat blijkt een hele goede keuze.”

Mike is trots op De Bruijn. Dat is duidelijk te merken aan hoe hij erover praat. “Nu hebben we een dagzaak die waanzinnig goed draait. We kozen specifiek voor een dagzaak, omdat we niet meer honderd uur per week willen werken. Nu zijn we ’s avonds vrij voor zover de telefoon niet overgaat. De huidige marges zijn bovendien veel beter. We vinden het werk leuk en kunnen er goed van leven.” De ondernemer is daardoor gemotiveerd om zijn lunchroom goed te verzorgen. Het ziet er netjes uit. Alles is schoon en de stoelen zijn netjes aangeschoven. De inrichting is modern met strakke muren, sfeervol gemaakt met een houten paneel tegen een muur en houten tafels. Binnen staan vijftig stoelen, buiten precies evenveel. “Het nette is onderdeel van het concept. Alles is super schoon, er is hier geen spinnenweb te vinden. De speerpunten zijn kwaliteit en service. Bij ons is dat echt zo. Conceptmatig hebben we kleine gerechten op de kaart staan, die door samen te voegen een complete lunch vormen. Daarvoor moet de gast vier items uitzoeken. Dat kunnen kleine soepjes, broodjes, salades, steamed buns en lekkernijen als frietjes en bitterballen zijn. Het slaat aan door de presentatie. Het ziet er leuk uit op Instagram, aan iedere tafel wordt een foto gemaakt. Dat is goede mond-tot-mondreclame.”

Idee

Het idee van kleine gerechten is ontstaan in het buitenland. “We kwamen het concept tegen op Gran Canaria. Ik stoor mij er altijd aan dat ik meerdere gerechten wil kiezen, en ik één keuze moet maken. Met ons concept heb je geen keuzestress. Het goedkoopste gerecht is 2,90 euro, de duurste 3,90 euro. Gemiddeld komt dat neer op 3,40 euro. Met drie items zit je op 10,20 euro, met vier op 13,60 euro. Sommigen gasten nemen meer dan vier gerechten. Meestal komt het uit op vier tot vijf per persoon. De kaart nodigt namelijk uit om meer items uit te zoeken. De lekkernijen staan als laatste vermeld, dat wordt er dan vaak bijbesteld. Het concept heeft ook een nadeel. Als ik de prijzen verhoog van de duurste items, worden deze allemaal 4 euro of duurder. Daar knappen mensen op af. Daarom hanteer ik de afgelopen vijf jaar dezelfde prijzen voor het eten. De dranken zijn wel in prijs verhoogd.”

En dat is niet alles. “Daarnaast maken we iedere ochtend alles vers. Dat staat bij ons heel hoog in het vaandel. Als iets op is, is het op. We hebben geen diepvries.” Verspilt de ondernemer daardoor niet veel voedsel? “Ik doe het al zo lang, ik weet wat er besteld gaat worden. Wat over is, neemt het personeel mee. Er wordt hier bijna niks weggegooid. Het concept hadden we langer op de plank liggen, maar Beaubourg was daar te groot voor. Toen we De Bruijn overnamen, wisten we meteen wat we wilden.”

Stabiel

En hoe kijkt de ondernemer nu terug na bijna tien jaar De Bruijn? “Het loopt zeer stabiel. De chef-kok is al vijftien jaar in dienst. Elke werknemer werkt gemiddeld zes tot zeven jaar bij ons. Het personeel is veelal rond de 27 jaar, er werken niet veel studenten. Ik wil mensen met horeca- en levenservaring, die de zaak zelfstandig kunnen draaien. Hierdoor kan ik de roosters vullen. De bezoekers van De Bruijn zijn ook meer van die leeftijd. Daarnaast wisselen we weinig van leveranciers. Als je zorgt voor goed betalingsgedrag, zijn de leveranciers schappelijker met prijzen. We zijn altijd op tijd met betalen. Ik ken ze allemaal persoonlijk, al jaren. Dat helpt mee. We kopen verder vooral lokaal in. Het voordeel daarvan is dat zij snel iets kunnen leveren als dat nodig is, ook op zondag. Dat komt omdat het kleine ondernemers zijn, grotere leveranciers doen dat niet. Het is wellicht iets duurder, maar het is het waard en we blijven voldoende marge houden.” Mike tekent overigens geen contracten met die leveranciers. “Ik zit nergens aan vast, ook niet aan een brouwerij. Ik betaal daardoor niet meer dan anderen. Ze willen gewoon verkopen. Jonge ondernemers zijn daar wel eerder enthousiast over en zetten sneller een krabbel.”

Winterterras

Waar de ondernemer wel een handtekening voor heeft gezet, zijn verwarmde kussens. “Zeven jaar geleden stapten we af van de heaters, en kozen we voor verwarmde kussens. Het is fantastisch. Het is een stukje service naar de gasten toe. Een heater verwarmt alleen je hoofd, de kussens de rug en het achterwerk. Dat zijn belangrijkere lichaamsdelen om het warm te houden. Gasten maken nu het hele jaar door gebruik van het terras, mits het niet ijskoud is. Een ander groot voordeel ervan is de duurzaamheid. Het scheelt veel energie, en daardoor ook veel kosten. De energiekosten voor het terras zakten van 3000 euro naar 100 à 200 euro per jaar. De gasten zijn er alleen maar positief over.”

Er klinken veelal positieve geluiden in De Bruijn. Komt er geen tweede zaak? “We zijn ermee bezig, hier in Nijmegen. Het wordt een tweede dagzaak, maar krijgt een andere naam. Het is veel werk, maar we hebben geen haast. De datum is niet bekend omdat we tot nu toe geen pand op het oog hebben. Ik weet wat ik wil en wat het moet worden, we wachten alleen op de juiste plek. Dat moet op een AA locatie zijn, anders doe ik het niet.”

Privé

Leeftijd: 54
Woonplaats: Nijmegen
Kinderen en partner: Twee kinderen (17 en 13). “Werken allebei niet in de zaak en zijn dat ook niet van plan”
Opgegroeid in: Nijmegen
Opleiding: Weg- en Waterbouwkunde
Hobby’s: Golfen, films kijken, collega’s bezoeken en uit eten gaan

Facts & figures

Prijs koffie: 2,90 euro
Prijs frisdrank: 3,10 euro
Bier: 3,30 euro (voor een vaasje)
Hardloper(s) en prijs: Kerriesoep met garnalen 2,90 euro, carpaccio 3,90 euro en steamed bun met gemarineerde kip 3,90 euro
Brutowinstmarge: 76 procent
Gemiddelde omzet per gast: 22,50 euro
Omzetverhouding drinken/eten: 20/80 procent
Aantal zitplaatsen binnen: 50
Aantal zitplaatsen buiten:  50
Oppervlakte zaak: 85 m²
Oppervlakte terras: 70 m²

Blijf op de hoogte

Wil jij op de hoogte gehouden worden van het laatste luchroomnieuws en één keer per week de digitale nieuwsbrierf van Lunchroom ontvangen? Schrijf je dan hier in voor de nieuwsbrief.

Overig nieuws