Van de week scrolde ik door mijn LinkedIn-netwerk en mij bekroop een beklemmend gevoel. Ondanks dat sommige horecabedrijven nog altijd zoeken naar medewerkers, blijkt de aangekondigde ontslaggolf een feit. Er zijn ongelooflijk veel horecamensen op zoek naar een nieuwe baan.
Doordrongen van de situatie
Horecaondernemers werken hard om hun bedrijf door deze tijd heen te loodsen. Toch blijken niet alle medewerkers zich ervan doordrongen dat hun werkende leven op z’n kop staat. Elke generatie krijgt vroeg of laat wel een knauw. Er komt een bedreigende situatie voorbij waardoor zekerheden vervagen. Zoals een oorlogsdreiging, recessie of pandemie. Met die onzekerheid moet je dealen. Maar sommigen steken hun hoofd in het zand, terwijl krampachtig vasthouden aan hoe het was niet in je voordeel werkt.
Extreem inzetbaar
Tijdens mijn vakantie deze zomer kwam ik een medewerker tegen die zichzelf overal tussen wurmde. Als er een taak te vergeven was, stak hij direct zijn hand op en zei ‘mag ik dat doen?’ Hij vertelde mij dat hij al zes jaar werkte voor dit fantastische bedrijf en hij graag deze baan wilde behouden. Daarom maakte hij zichzelf zo extreem inzetbaar dat je hem werkelijk overal tegenkwam. Achter de bar, bij het zwembad, bij de fietsverhuur en hij checkte de gasten in. Hij had er lol in en dat straalde hij uit. Bij de gasten was hij ongekend populair en daardoor maakte hij zich onmisbaar. Deze medewerker voegde waarde toe aan het bedrijf. Als zijn baas dan toch mensen moet ontslaan, zal hij een van de laatsten zijn op de lijst
Mensen raken pas betrokken als ze snappen wat je bedoelt
Dat soort betrokkenheid kun je niet afdwingen. Het is iets dat je moet cultiveren. Allereerst moet je een helder doel voor ogen hebben, dat door het hele team gedeeld en gedragen wordt. Het is de toekomstvisie, en wat jij met je bedrijf voor ogen hebt, die je goed moet overbrengen op je mensen. Wees daarbij transparant over je drijfveren en neem je team mee in je gedrevenheid. Want als jij je openstelt en écht betrokken bent bij je mensen, bouw je een band op. Ze voelen zich betrokken en dat heeft directe invloed op het resultaat en de prestaties.
De eerste prioriteit is deze crisis overleven. Maar een betrokken team dat, samen met jou, onverschrokken de schouders eronder zet, kan het verschil maken tussen erop of eronder.
Over Monique:
Monique is geboren en getogen in de horeca, in het restaurant van haar ouders. Daarna heeft zij meer dan 25 jaar gewerkt in de Internationale hotellerie en de meeting & events markt, in zo’n beetje alle disciplines, van medewerker tot commercieel directeur van een hotelgroep. Nu is ze eigenaar van Strategisch Horeca Advies en founding partner bij HorecaMonitor. Verder is columnist en geeft ze trainingen aan de HM Academy op gebied van conceptontwikkeling en marketing.