Sommige verhalen beginnen met een gewaagd idee. Voor Sander van Bentem (40) begon het allemaal in 2013, toen hij niet eens zéker wist of hij wel franchisenemer wilde worden. Maar één kop koffie met oprichter Wobbe van Zoelen bleek genoeg. Het klikte. Alles stond als een huis. En zo werd Sander de allereerste franchisenemer van Anne&Max...
Twaalf jaar later neemt hij Anne&Max Den Haag Kerkplein over, een plek waar hij meteen kansen zag. “Toen ik hoorde dat de verkoop eraan kwam, dacht ik: die is van mij. Het pand is prachtig; hoog, grote ramen, zoveel potentie.”
Een groeiend ondernemershart
Sander groeide op in Den Haag, rolde per toeval de horeca in, en bleef omdat hij het ondernemerschap steeds leuker begon te vinden.
Met de overname van Den Haag Kerkplein opent Sander zijn derde Anne&Max, maar zijn band met het merk gaat veel verder. Hij was in 2013 namelijk de allereerste franchisenemer, een pionier in een tijd dat Anne&Max nog een klein, groeiend concept was. “Ik ging eigenlijk het gesprek in om misschien een beetje van het concept af te kijken,” vertelt hij lachend, “maar alles stond toen al als een huis.”
Wat volgde was een vliegende start: in Leiden stond op dag één al een rij voor de deur. Sindsdien groeide Sander uit tot een vaste waarde binnen het merk: iemand met een scherp ondernemersinstinct én een hyperpersoonlijke manier van werken. Niet voor niets runt hij inmiddels succesvolle huiskamers in Leiden, op de Frederik Hendriklaan in Den Haag en dus nu ook het Kerkplein.
Eén grote familie
Toen Sander tijdens een franchiseoverleg van Anne&Max hoorde dat ondernemers Bob en Marian Vuijk hun vestiging op het Kerkplein wilden verkopen, hoefde hij niet lang na te denken. “Ik dacht meteen: dit is er één voor mij. Niet alleen omdat het praktischer is met twee zaken in Den Haag, maar vooral omdat het pand zó mooi is. Groot, licht, die hoge plafonds… Je voelt meteen hoeveel potentie het heeft.”
Waar anderen een uitdaging zien in het overnemen van een bestaande zaak, ziet Sander vooral kansen om te bouwen. Hij nam mensen uit zijn team mee die al sinds hun zestiende met hem meedraaien en heeft net zoveel zin om het ‘Kerkplein-team’ goed teleren kennen. “Dat is het mooiste: als iedereen op de werkvloer één familie wordt. Van vaste gasten tot nieuwe medewerkers. Daar krijg ik energie van.” Dat familiegevoel blijkt ook uit hoe hij werkt. Zijn stijl is persoonlijk, pragmatisch en altijd een beetje eigenwijs. Zo is hij minder streng dan het handboek op sommige fronten. “Als een gast iets net even anders wil? Doe ik niet moeilijk over. Het moet fijn voelen voor iedereen.”
Waarom Anne&Max nog steeds past
Zijn keuze om bij Anne&Max te blijven past daar perfect bij. Het merk geeft hem de vrijheid van ondernemen én de structuur van een sterke organisatie achter zich. “Een eigen concept zou ik nu niet meer willen. Alles wat ik toen zelf in gedachten had - biologisch, goede koffie, de warme stijl - heb ik bij Anne&Max gevonden. En door de hulp vanuit het servicekantoor kan ik me richten op de werkvloer.”
En zoals een echte ondernemer betaamt, kijkt hij alweer vooruit. Naar groei en naar grotere vestigingen. Maar een Anne&Max verkopen? Nooit. “Ik wil alles houden. Met elke nieuwe huiskamer bouw je meer kracht en kennis op, en mijn team groeit met me mee. Dat maakt het ondernemen zo leuk.”
Blijf op de hoogte!
Eén keer per week het actuele en relevante lunchroomnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.