Het FoodService Instituut Nederland (FSIN) heeft het consumtiegedrag van de generatie Z, ofwel de middelbare scholier, onderzocht. ‘Lekker’; dat vinden tieners anno 2018 het belangrijkste wanneer ze zelf eten kopen. Prijs en gemak volgen daarna. Maar ook gezondheid en duurzaamheid beginnen op de achtergrond een rol te spelen in de voedselkeuzes van generatie Z. Het FoodService Instituut Nederland. FSIN voerde een groot verkennend onderzoek naar deze nog relatief onbekende generatie uit en bevroeg meer dan 1.000 middelbare scholieren naar hun koop- en consumptiegedrag.
Voor de horeca is het van belang om te weten dat eten voor deze generatie in de categorie passie valt; eten is vooral een sociale gebeurtenis. Merken en productnamen zeggen hen niet zoveel; ze willen vooral de verhalen erachter horen. Als mensen een eetgelegenheid met unieke ingrediënten starten en dit online zetten, staan zij vooraan. Daar kunnen ze worden geraakt, daar vinden ze inspiratie over kwaliteit, smaken, gezond en duurzaam voedsel. Bestellen en afrekenen via de app zonder persoonlijk contact vinden ze heel normaal; in de nabije toekomst gebeurt alles toch digitaal.