Tijdens de zomervakantie willen veel mensen even ontsnappen aan de dagelijkse hectiek en stress. Hoewel vakanties altijd te kort duren, is het altijd een goed moment om na te denken over de toekomst. Ik zie hier al jaren een patroon in. Traditioneel is de periode september en januari druk door bedrijven die willen groeien en hun groeiplannen willen omzetten in concrete actie. Ook de periode april en mei is hier bij uitstek geschikt voor, dan verbetert het weer en krijgt iedereen energie.
Bij groei horen investeringen en iedereen wil natuurlijk dat deze investeringen snel renderen. Met jouw succesvolle onderneming groeien, betekent dat je meer taken moet verdelen, afhankelijker wordt van anderen en jouw concept goed moet beschrijven. Succes laat zich niet zomaar dupliceren. De vraagt rijst: 'Ga ik het zelf doen met eigen mensen of ga ik een franchise starten'? Wat zijn dan de voor- en nadelen en hoe bewaak ik mijn formule als ik het via franchise toch wat meer uit handen geef?
Voordelen
Het starten van een franchise biedt diverse voordelen. Door alle ervaringen te delen met franchisenemers ontstaat een verdienmodel dat bij verdere groei zeer interessant is:
1. Bewezen succes: een franchise formule is gebaseerd op een bewezen bedrijfsconcept. De franchisenemer hoeft niet vanaf nul te beginnen en kan profiteren van het succes dat het merk al heeft bereikt.
2. Merkbekendheid: het merk is al bekend bij consumenten/gasten, waardoor de franchisenemer een voorsprong heeft op het opbouwen van naamsbekendheid in zijn of haar regio. Dit leidt vaak tot snellere groei hetgeen een belangrijke toegevoegde waarde van de formule is.
3. Ondersteuning en training: de formule biedt uitgebreide trainingen en ondersteuning op verschillende gebieden, zoals operationele processen, marketing, gastvrijheid en inrichting. De franchisenemer staat er niet alleen voor en kan vertrouwen op deskundige begeleiding.
4. Gedeelde marketingkosten: de franchisenemer profiteert van gedeelde marketingkosten. De franchisegever voert uitgebreide marketingcampagnes uit, waar je als individuele ondernemer van profiteert.
Belangrijk voordeel van een franchise is dat de investeringen en kosten voor de exploitatie van de franchisenemer en de daarbij behorende eventuele financiële risico’s bij de franchisenemer liggen. Dus inrichting en personeel, maar ook risico als de omzet wat achterblijft. Er is natuurlijk wel de zorgplicht die je hebt, immers de franchisenemer heeft op basis van jouw ervaringen de keuze gemaakt en betaalt ook periodieke afdrachten (franchisefee) voor de dienstverlening. Het allergrootste voordeel voor jou als franchisegever zit hem in de schaalvoordelen. Hoe groter de organisatie wordt, hoe meer schaalvoordelen er gaan ontstaan. Gezamenlijke inkoop, gezamenlijke marketing, ICT-kosten die bespaard kunnen worden en ga zo maar door. Aan de omzetkant betaalt de franchisenemer een fee, dit maakt de dekkingsbijdrage relatief lager dan wanneer je een eigen locatie start. Je bent dan meer belast met de begeleiding in plaats van het leiden van de operatie.
Klinkt als een sprookje met alleen maar voordelen? Helaas, er zitten ook nadelen en risico’s aan. Echter franchise groeit al tien jaar lang in Nederland en is een zeer populair groeimodel geworden. Met zo’n duizend formules in Nederland, zo’n 35 duizend franchisenemers en een jaarlijkse omzet van meer dan 30 miljard is het een samenwerkingsmodel wat in praktisch elke branche terug te vinden is. Zo is Primera (+500 winkels) van alle formules de grootste formule qua aantal vestigingen, de Regiobank is dit qua aantal vestigingen in de dienstverlening en Jumbo in het segment van supermarkten.
Horeca is ook goed vertegenwoordigd met meer dan honderd formules, samen goed voor meer dan drieduizend vestigingen. Dit staat gelijk aan een omzet van zo’n 3 miljard euro. (bron: De Nationale Franchisegids) Een groeimodel wat al vaak toegepast wordt dus.
Goed verdienmodel voor verdere groei
Een belangrijke bron van inkomsten voor de franchisegever zijn de franchise fee en de entree fee. De entree fee is een eenmalige vergoeding die de franchisenemer betaalt om toegang te krijgen tot de franchiseformule en om gebruik te maken van het merk, de systemen en de ondersteuning. De franchise fee is een periodieke vergoeding (percentage) voor de te leveren diensten door de franchisegever en wordt vertaald in het leveren van toegevoegde waarde.
Zorg er wel voor dat je goed voorbereid bent alvorens tot uitrol te gaan. Spelregels vastleggen en goede juridische documenten zorgen voor het fundament waar je op terug kan vallen mocht het ergens tegenzitten.
Over Bart van der Schoot:
Bart van der Schoot is eigenaar en oprichter van De Franchise Adviseur. Bart is via deze organisatie voorzitter bij verschillende franchiseverenigingen. Daarnaast is de ondernemer voorzitter van het bestuur van de BelangenVereniging voor Franchisenemers Nederland (BVFN). Deze vereniging behartigt de belangen van franchisenemers in ons land. De consultant is tevens oprichter van Baker’s Dough, waar hij niet meer actief voor is. Dit Amerikaanse concept verkoopt direct eetbare koekjesdeeg, wat wordt geserveerd als ijsbolletjes. Deze formule wil een franchisemodel uitrollen.
Blijf op de hoogte!
Wil jij op de hoogte gehouden worden van het laatste luchroomnieuws en één keer per week de digitale nieuwsbrierf van Lunchroom ontvangen? Schrijf je dan hier in voor de nieuwsbrief.