YB wil maximale impact maken voor mens, dier en aarde. Daarom sluit YB haar eigen vestigingen en gaat verder als franchiseorganisatie en leverancier van plantaardige producten. Voor YB was horeca nooit een doel op zich, maar een middel om te laten zien dat eten en goed doen voor de wereld samen kunnen gaan. Met deze koersverandering vergroot YB haar handprint en verkleint zij haar footprint.
De Barns in Nederland hebben eind april hun deuren gesloten. Corona heeft de horecalocaties van YB geen goed gedaan. YB geeft aan dat passantenstromen in de winkelgebieden niet meer op het pre-covid niveau zijn teruggekomen en er voorts minder werd uitgegeven. Daarnaast is door inflatie de kostenstructuur flink toegenomen. De horecalocaties zijn daardoor verlieslatend geworden.
Als B Corp-onderneming wil YB impact maken. Om door te kunnen met haar missie besloot oprichter en CEO, Wouter Staal, dit hoofdstuk af te sluiten en vooruit te kijken: “Wij willen laten zien dat je in foodservice impact kunt maken met lekker plantaardig eten. Wat het is om klimaatpositief te ondernemen en zo meer te geven dan te nemen. Om continuïteit te borgen, onze missie uit te kunnen blijven dragen en zo maximale impact te realiseren, hebben we besloten de Barns te sluiten”.
De coöperatie YB gaat verder met haar franchiseoperatie en gaat haar plantaardige productaanbod uitbreiden om in binnen- & buitenland patisserie, bake-off en zuivelvervangers te verkopen aan de foodservicemarkt. Momenteel doet YB dit al via grossiers, cateraars en zakelijke afnemers.
Over YB
YB, opgericht in 2012, is een B Corp, Social Enterprise en Clipop gecertificeerde Nederlandse onderneming, die plantaardige producten buitenshuis brengt en klimaatpositief opereert. Naast haar franchiseactiviteiten brengt het met haar YB Pro assortiment producten op de markt voor retail en foodservice om anderen in staat te stellen sneller de switch naar plantaardig eten te maken. Alle producten zijn klimaatpositief.
Blijf op de hoogte
Wil jij op de hoogte gehouden worden van het laatste luchroomnieuws en één keer per week de digitale nieuwsbrierf van Lunchroom ontvangen? Schrijf je dan hier in voor de nieuwsbrief.