40 procent van de horecamedewerkers ervaart momenteel werkgerelateerde stress. Dit blijkt uit onderzoek van Quinyx, aanbieder van AI-gestuurde workforce management software. De meest genoemde oorzaak van de werkstress is dat horecamedewerkers bang zijn dat hun salaris niet hoog genoeg is om de rekeningen te betalen.
Na de financiële zorgen (24 procent), is onderbezetting de tweede grootste oorzaak van werkstress (21 procent). Te veel werkuren en lange werkdagen staan op de derde plaats, genoemd door 15 procent van de horecamedewerkers. “De krappe arbeidsmarkt heeft, zoals blijkt uit ons onderzoek, zeker negatieve invloed op de werkstress van horecawerknemers”, verklaart Toma Pagojute, CHRO bij Quinyx.
Nederlandse horecamedewerkers minst gestrest
Het onderzoek van Quinyx is zowel in Nederland als internationaal uitgevoerd. Hieruit blijkt dat Nederlandse horecamedewerkers het minst gestrest zijn met 40 procent. Gemiddeld ervaart in een achttal westerse landen 65 procent van de horecawerknemers stress gerelateerd aan het werk. De Amerikaanse werknemers zijn het meest gestrest met 88 procent.
Werkstress negatieve invloed op bedrijfsresultaat
“Voor horecawerkgevers ligt hier een kans: door in te zetten op minder werkdruk en financiële stabiliteit kunnen zij niet alleen de werkstress verlagen, maar ook de betrokkenheid en loyaliteit van hun medewerkers vergroten,” aldus CHRO Pagojute.
Millennials het meest gestresst
Opvallend is dat de millennials (25 tot 45 jaar) het meest last hebben van werkgerelateerde stress. Bijna dan de helft (45 procent) van de Nederlandse horecamedewerkers in deze groep kampt met stress. Bij generatie Z (18 tot 25 jaar) ligt dit op 36 procent. Onder de 45-plussers is het aandeel dat werkstress het laagst, met 30 procent.