Van biologisch eten tot brood, van vet tot suiker en van voldoende groente en fruit tot het belang van multivitaminen. De ene ‘gezonde’ voedingstrend is nog niet voorbij of de volgende dient zich aan. Media, voedingsdeskundigen en -instanties, foodbloggers en het kritische publiek zetten de spotlight meer dan voorheen op deze kwestie. Hoewel er veel over gesproken wordt en voedings- en dieetadviezen elkaar in rap tempo opvolgen, is het opvallend dat de horeca zich qua innovatie hoofdzakelijk nog richt op (het ontwikkelen van) nieuwe smaken en bereidingstechnieken.
Cross-overs met de gezondheidswetenschap van voeding worden in de keuken bijna niet gemaakt. De kwestie is uitdagend genoeg voor Jean-Marc en Christophe Beaumont van restaurant Harry’s in Maastricht om een uniek 'health experiment' te initiëren in hun keuken en een zoektocht te starten naar de optimale combinatie tussen wetenschappelijke gezondheid en smaakexpertise.
Zakelijke lunchgasten
Christophe: “Zeker als restauranteigenaar kom je niet meer onder de woorden 'gezonde voeding' uit. Mensen willen steeds meer weten wat ze eten en hoe ze hun lichaam het beste kunnen voeden. Daarnaast signaleren we met name vanuit onze zakelijke lunchgasten een toenemende vraag naar een lichtere en gezondere lunch. Vanuit Harry’s hebben we daarom een eerste stap gezet en onze chef-kok Frank van Thiel gekoppeld aan gezondheidsexpert en voedingswetenschapper dr. Samefko Ludidi. Het doel: culinair hoogstaande én gezonde(re) gerechten voor onze gasten ontwikkelen. Als eigenaren van een restaurant zien wij het niet alleen als onze verantwoordelijkheid, maar ook als een belangrijke ontwikkeling en uitdaging voor onze keuken om gezonde voeding op de kaart te zetten. Van belang is natuurlijk wel dat het sociale karakter, de smaak én kwaliteit van Harry's hierin staande blijft. Het is absoluut niet onze ambitie om een ‘health restaurant’ te worden, maar als we een gerecht nog gezonder kunnen maken zonder afbreuk te doen aan kwaliteit en smaak zullen we dat zeker doen."
Verantwoord lunchen
De ondernemers hebben succes met het menu: "Aan de hand van de hieruit voortgekomen gevarieerde lunchmenu’s testen we nu sinds enige tijd de animo. En met succes, één op de vier klanten kiest bewust voor een lunchmenu die de 'dr. Ludidi & Harry's' goedkeuring heeft. De nieuwe menu's en opgedane kennis worden gebruikt en verder ontwikkeld als een versterkende en verantwoorde dimensie op onze huidige kaart", aldus Jean-Marc.