In de rubriek ‘Het Lunchroompanel’ worden actuele ondernemersvraagstukken beantwoord door ondernemers in horecadagzaken uit het hele land. Ondernemen in de horeca is aan de juiste knoppen draaien en de tijdgeest goed aanvoelen. Dat gaat helaas niet altijd goed. Van welke beslissing heb jij het meeste spijt?
Bartjan Hendriksen van lunchroomketen Toastable:
“We moesten alles terugbetalen.”
“Dat is een lastige vraag omdat ik zakelijk nooit zo zeer spijt heb van dingen. Natuurlijk zijn er genoeg processen waarvan ik achteraf vind dat ik ze beter anders had kunnen aanpakken, maar ik zie dat meer als leermomenten om volgende situaties steeds beter aan te pakken. Die lessen zou je namelijk nooit krijgen als je altijd alles meteen goed doet. Bijvoorbeeld het gebruikmaken van de NOW en vervolgens alsnog je uiterste best doen om zoveel mogelijk omzet te draaien. Door die paar procent extra omzet vielen we meerdere periodes net buiten de grens om in aanmerking voor de steun te komen en moesten we alles terugbetalen. Dit terwijl 29 procent - in plaats van 30 procent - omzetverlies echt niet betekent dat je opeens de volledige steun niet nodig hebt. Terugkijkend had ik daar anders in moeten handelen, en dat zal ik in een volgende situatie ook gaan doen. Ook het doen van grote investeringen en een te kleine buffer overhouden is een les voor mij geweest. Ik ben meermaals door een financieel dal gegaan en dat onderneemt niet prettig. Gelukkig is dat steeds tijdelijk, kwamen er na die dalen altijd weer pieken en draaien we weer op volle toeren! En... mét die extra kennis op zak!”
Jurgen de Ruijter van Stiefkwartierke in Breda:
“Omzet is belangrijk maar dat moet niet je werkplezier en gezondheid ontnemen.”
“Spijt heb ik eigenlijk van geen één besluit, echt grootse beslissingen waren correct genomen. Waar ik mij qua verkeerde keuze wel in kan vinden is dat ik in de piekmomenten van groepen die wij ontvingen in de brasserie, extreem handelde qua plaatsing. Als ik op een drukke zaterdag de lunch draaide, die de dag al qua omzet compleet maakte, plaatste ik een private dining groep (vrijgezellen of zakelijke aangelegenheid) voorin de zaak én een groep achterin de zaak. De zaak was in een 'L-vorm'. Als ik dan een telefoontje kreeg voor nog een groep, dan plaatste ik die boven in onze woonkamer op de eerste verdieping waar wij woonden. Het herenpand waar onze brasserie in gevestigd was, leende zich daar goed voor. Maar de impact van het leeghalen en het daarna weer opzetten van de woonkamer was slopend en niet altijd zo slim en gezond. In dat opzicht was dat een mooi leermoment. Namelijk: omzet is belangrijk maar dat moet niet je werkplezier en gezondheid ontnemen. Out of the box denken is een pré vind ik, maar je kan ook te ver gaan.”
Wil je alle reacties op stellingen lezen? Klik dan hier.
Blijf op de hoogte!
Wil jij op de hoogte gehouden worden van het laatste luchroomnieuws en één keer per week de digitale nieuwsbrierf van Lunchroom ontvangen? Schrijf je dan hier in voor de nieuwsbrief.