In de rubriek ‘Het Lunchroompanel’ worden actuele ondernemersvraagstukken beantwoord door ondernemers in horecadagzaken uit het hele land. Voor hen zijn de kosten de laatste tijd sterk gestegen en komt het rendement in gevaar. De stelling luidt daarom: ‘Het lukt mij om genoeg winst te maken op andere manieren dan de prijzen te verhogen.’
Freek Weel, director of operations bij Vascobelo:
“Uiteindelijk ontkom je er niet aan.”
“Ja, met nieuwe productgroepen en wisselingen op de menukaart trekken we nieuwe doelgroepen en gasten aan. Ook kijken we kritisch naar onze inkoop en maken we afspraken over huur- en servicekosten nu de markt voor huurders aantrekkelijker wordt. Uiteindelijk ontkom je er niet aan om de stijgende prijzen ook aan je gasten door te rekenen.”
Bartjan Hendriksen van lunchroomketen Toastable:
“Op deze manier zul je wellicht meer stuks gaan verkopen.”
“Wat betreft winstoptimalisatie heb je eigenlijk drie knoppen waar je aan kunt draaien: kosten omlaag, prijs omhoog en meer verkopen. Met meer verkopen bedoel ik meer gasten aantrekken waardoor je simpelweg meer van dezelfde producten verkoopt en daardoor meer overhoudt. Je marge blijft dan hetzelfde. Deze knop is er één waar ieder bedrijf altijd aan probeert te draaien met het inzetten van marketing en promotie. Wij zitten hier in ieder geval altijd vol op. De kosten omlaag brengen zit er helaas niet in de laatste tijd. Wel als je op kwaliteit wilt inleveren maar wij doen dat bewust niet. Onze inkoopkosten zijn dus flink gestegen. Dan blijkt de prijzen verhogen eigenlijk wel echt noodzakelijk om de nodige winst over te houden. Bedenk dat de prijs van brood, kaas en vlees enorm gestegen is, daar zitten wij met tosti's middenin. Ik denk dat bedrijven, zowel producenten, toeleveranciers en de horeca, goed moeten bedenken hoe ze hun prijzen willen verhogen. Wil je dezelfde winstmarge behouden als voorheen? Dan houd je met hogere prijzen veel meer winst over in euro's. Is dat eerlijk en nodig in deze tijd? Wil je dezelfde winst in euro's behouden? Dan kan je met hogere inkoopprijzen iets inleveren op je marge. Op deze manier zul je wellicht meer stuks gaan verkopen en verhoog je ook je winst. Het blijft een spel dat je moet aanvoelen en proberen. Luister in ieder geval goed naar je vaste gasten. Die geven vaak eerlijke feedback.”
Anielka Menner van lunchroom Smaak Lokaal in Rijen:
“Zo werken we bijvoorbeeld meer met het eigen merk.”
“Wij hebben een paar extra avonden georganiseerd met live muziek en live koken op ons terras. Dit werd zeer goed ontvangen door onze gasten en is zeker voor herhaling vatbaar. Dus gaan we waarschijnlijk één keer per maand op vrijdagavond een thema-avond organiseren met live muziek. Ook hebben we de laatste tijd goed naar de inkoopkosten gekeken en bewustere keuzes qua assortiment gemaakt. Zo werken we bijvoorbeeld meer met het eigen merk van Bidfood in plaats van A-merken. Ook spelen we heel erg in op de behoeften en trends die er nu zijn. Babyshowers zijn bijvoorbeeld nu helemaal hip, dus bieden wij een heerlijke high tea aan en versieren we de tafel roze of blauw als ze dat willen.”
Wil je alle reacties op stellingen lezen? Klik dan hier.
Blijf op de hoogte!
Wil jij op de hoogte gehouden worden van het laatste luchroomnieuws en één keer per week de digitale nieuwsbrierf van Lunchroom ontvangen? Schrijf je dan hier in voor de nieuwsbrief.