ING: 'Lichte groei horecasector in 2011'

30 maart 2011
ING: 'Lichte groei horecasector in 2011'

Dit jaar zal de horeca weer positieve cijfers laten zien, verwacht het ING Economisch Bureau. Hoewel het slechts een lichte groei betreft, is het een welkome ontwikkeling na drie jaar van krimp. Evenals in de tweede helft van 2010 bepaalt de positieve ontwikkeling van de hotelsector de opwaartse trend in de horeca. Drijvende krachten zijn het aantrekken van de wereldeconomie en de relatief zwakke euro.

*Stuwende factoren*
De omzetverwachting voor de totale horeca is gematigd positief. In 2011 worden er naar verwachting 0,6% meer borden uitgeserveerd, biertjes getapt en hotelovernachtingen gerealiseerd. Eerder deze week ging "de Rabobank":http://www.hospitality-management.nl/nieuws/vooral-zakelijke-horecamarkt-trekt-aan/ nog uit van een omzetgroei van ruim 2 procent.

*Consumenten stuwen de branche-inkomsten*
Huishoudens gaan in 2011 en vooral in 2012 meer besteden, ook in de horeca. De sector en vooral de hotellerie zal – door het aantrekken van de mondiale economie en het relatief lage niveau van de euro - bovendien profiteren van het toenemende aantal buitenlandse gasten in Nederland. Een lagere euro maakt Nederland immers extra aantrekkelijk voor mensen van buiten de eurozone.

*Nadelige effecten hogere prijzen*
Wat het precieze effect zal zijn van de, naar verwachting verder oplopende voedselprijzen, is onduidelijk. Het hangt af van de omvang van de stijging en van de doorberekening in de prijzen van de groothandel en supermarkt. Doordat in de hotellerie de inkopen een geringer deel van de totale kosten vormen, zal deze branche minder hinder ondervinden van stijgende voedselprijzen dan cafés en restaurants.

*Weinig faillissementen door vetrandje*
Hoewel de horeca zwaar is getroffen door de crisis bleef het aantal faillissementen beperkt. Ondernemers waren dankzij hoge winsten in voorgaande jaren in staat de nodige reserves op te bouwen. Bovendien zijn openingstijden aangepast, waarmee creatief is ingespeeld op het afnemende horecabezoek. Ook werden de kosten gedrukt door te werken met oproepkrachten in plaats van vast personeel.

*Doe waar je goed in bent*
Sasja van As-Winters, Sectormanager Leisure, Travel en Media bij de ING: "Horecaondernemers die het goed blijven doen, hebben dat alleen kunnen realiseren door te blijven doen waar ze goed in zijn en niet teveel veranderen. Dit is herkenbaar voor de consument en waarborgt de kwaliteit."

~Frank Lindner~

Overig nieuws