Het WK in de winter; extra omzetmomenten voor lunchrooms

Auteur: Juan Kort
Events Themamaand Herfst 26 september 2022
Het WK in de winter; extra omzetmomenten voor lunchrooms

Het WK-voetbal wordt dit jaar voor het eerst in de geschiedenis in de winter gehouden. Geen volle pleinen met hossende Oranjefans, maar volgepakte lunchrooms, cafés en restaurants met nieuwsgierige voetbalsupporters. Kansen dus voor de horeca, maar hoe pakken de managers dat aan?

Om antwoord op die vraag te krijgen legde Lunchroom het oor te luisteren bij twee horecamanagers die nu al bezig zijn om ervoor te zorgen dat hun horecazaak volle bak kan draaien in de periode tussen 20 november en 18 december.

Sander Hoekstra werkt al veertien jaar als operationeel manager voor de naast elkaar gelegen Sports Bar De Groote Griet, De Drie Gezusters Grand Café & Terras en feestcafé Hoppe, allen van horecaondernemer Laurens Meijer. De cafés pakken gezamenlijk groots uit met wedstrijden zoals de voetbalwedstrijden van het WK. Er hangen dan in totaal 30 tot 40 grote schermen en beamers in alle zaken in totaal.

Wat vind je ervan dat het WK nu in de herfst plaatsvindt?

“Normaal is het in de zomer, dan is het terras vol. Het publiek komt daar in grote getale op af. Maar eerlijk gezegd houd ik wel van de herfst en de winter. Er is dan potentie om binnen een huiselijke sfeer te creëren. Een bruisende zaak is grandioos. Door het samenkomen met kaarslicht en warmte tijdens de donkere maanden ontstaan er mooie kansen. We hebben overigens een door parasols overdekt terras, die ook verwarmd kan worden. Zo’n 80 procent is overdekt. We gaan dit WK ook schermen buiten zetten als het weer het toelaat. We hebben daar een vergunning voor nodig.”

Wat ga je nu anders doen vergeleken met als het in de zomer plaatsvindt?

“In de zomer maken we combinatiedeals met frisse cocktails, Desperados, lichtere bieren, nacho’s en dergelijke. Nu kunnen we het assortiment afstemmen op het najaar en iets als glühwein serveren.”

Met wat voor acties lok je de gasten naar de zaak/zaken?

“Items als een WK-burger met speciaalbier, een schaal nacho’s met een IPA en ons eigen Drie Gezusters bier zijn mooi om te combineren met de wedstrijd. Denk bijvoorbeeld ook aan iets als een hamburger met een oranje broodje, acties met leveranciers et cetera. Er is een legio aan opties. Veel leveranciers komen normaal met acties voor zonnebrillen, nu worden dat winteritems.”

Hoe interessant is het commercieel gezien om een populaire voetbalwedstrijd uit te zenden?

“We zetten een hele gave sfeer neer. Als we het goed doen, is het commerciële plaatje een gevolg van wat wij neerzetten. Wij doen het voor de herinneringen, daarom zijn de evenementen zo mooi. Het biedt de kans om te laten zien wat je in huis hebt. Mensen komen daarna ook weer terug vanwege de mooie herinneringen. De omzet op avonden waarop een populaire wedstrijd wordt gekeken, is ook een stuk hoger dan gemiddeld.”

Waar moet je nog rekening mee houden?

“Je moet rekening houden met risicowedstrijden, het deurbeleid, personeel, de juiste krachten op de juiste plekken, de voorraad moet voldoende zijn, de techniek op orde hebben en hoe je op social media naar buiten treedt. Controleer, test en loop alles na zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Hoe de sfeer die je neerzet en de presentatie naar buiten toe is, is heel belangrijk.”

Joey Elzas is general manager bij Coco’s Outback in Amsterdam. Dit Australische sportcafé biedt ook plek om een dansje te wagen, een cocktail te drinken of gerechten als burgers, ribs, kip en steaks te eten. Het publiek van Coco’s Outback is erg internationaal.

Wat vind je ervan dat het WK nu in de herfst plaatsvindt?

“Op persoonlijk vlak vind ik het wel een beetje gek, het hoort gewoon bij de zomer. Dat zijn we ook gewend. Nu veranderd het hele schema voor alle sportwedstrijden. Wij zenden veel daarvan uit. Voor Coco’s Outback betekent het winst, omdat we het in de zomer sowieso al druk hebben met onder andere volle terrassen en rugbywedstrijden. November en december zijn bij ons de wat rustigere maanden juist, dus dat komt wel goed uit. Grote toernooien eindigen allemaal begin december. Dan wordt het rustiger bij ons.”

Wat ga je nu anders doen vergeleken met als het in de zomer plaatsvindt?

“Normaal gesproken vragen we een vergunning aan om het buiten te tonen. Het is de vraag hoe we dat nu gaan doen. Het kan koud worden, het kan gaan regenen of zelfs sneeuwen. We moeten ervoor zorgen dat het waterproof wordt. Maar koud wordt het gegarandeerd. Het terras is in de zomer altijd het eerst vol, daarna wordt het langzaam binnen druk. Nu zal dat denk ik omgedraaid zijn. We leggen de focus daarom op binnen. Wel zetten we buiten televisieschermen en speakers. We zijn met alle ondernemers van het Thorbeckeplein bezig met een vergunning daarvoor. Dat mag in de zomer in ieder geval wel van de gemeente Amsterdam. Qua drukte zal het ook wel iets veranderen. Mensen willen het uiteindelijk wel zien, dan maar met een jas aan. We hebben grote parasols, maar we mogen niet de zijkanten afsluiten. Dat betekent dat wind en soms regen er wel doorheen komen. Dat moeten we voorlief nemen.

Normaal gesproken, en straks ook weer waarschijnlijk, bieden we deals op pitchers in plaats van losse biertjes aan. We schenken alles in plastic, deels omdat het moet omdat het buiten plaatsvindt, deels omdat het handig is. We beperken de cocktailkaart omdat cocktails te veel tijd kosten om te maken tijdens drukke dagen. Qua eten bieden we ook deals aan zodat de drukte gestroomlijnd kan worden. Normaal serveren we het eten op planken en borden, tijdens drukbezochte wedstrijden op plastic. Ook geven we korting op burgers, en passen we deze wat aan. De ribs snijden we voor, zodat ze in de bakjes kunnen. Dit doen we omdat veel mensen staan, en we ze het daarom makkelijk willen maken om iets te eten. We hebben normaal gesproken al veel ‘grub to share’ eten als chicken wings op het menu staan. Dat werkt goed op drukke dagen. We maken overigens een speciale WK kaart.”

Met wat voor acties lok je de gasten naar de zaak/zaken?

“Dat veel van onze gasten afkomstig zijn uit andere landen is het allerleukste. Voor de zaak maakt het niet zoveel uit als Nederland verliest. Als landen als Spanje, Italië, Duitsland en Engeland spelen zit Coco’s tjokvol. Dat is vaak dus, met altijd een geweldige sfeer. Hier komen voornamelijk expats. Ook wel veel toeristen, maar voornamelijk expats en Nederlanders. Het goede is dat ons publiek hier ook gewoon in de herfst is.”

Hoe interessant is het commercieel gezien om een populaire voetbalwedstrijd uit te zenden?

“Het is financieel gezien bijna als een extra maand. Als je vol draait op alle wedstrijden, kan je een fantastische omzet maken. Qua drinken, maar ook qua eten. Echter wordt er wel minder eten besteld als de zaak heel vol staat. Er wordt vooral veel meer bier, fris en wijn gedronken.”

Waar moet je nog rekening mee houden?

“Voor onszelf is de uitdaging om genoeg personeel te hebben. Als we zo’n drukke dag draaien, hebben we daar ook het personeel voor nodig.”

KHN

Mag je zomaar wedstrijden uitzenden?

“Het vertonen van voetbalwedstrijden heeft toegevoegde waarde voor horecabedrijven: het biedt ontspanning, amusement en gezelligheid. Maar let op: als je als ondernemer in je zaak of tijdens een evenement tv-beelden vertoont, zoals voetbalwedstrijden of andere (sport)uitzendingen, dan heb je hiervoor toestemming nodig van de rechthebbenden van deze programma’s”, vertelt een woordvoerder van KHN. “Stichting Videma regelt, namens de rechthebbenden, de licentie en zorgt ervoor dat zij hun rechtmatige vergoeding ontvangen. Wil je WK beelden vertonen, dan kan het zijn dat een licentie volgens de doelgroepregeling voldoende is. Denk hierbij aan horecaondernemers met een café, die in hun café voetbalwedstrijden willen vertonen. In dit geval volstaat een cafélicentie. Indien ondernemers voetbalwedstrijden op het terras willen vertonen en mensen van buitenaf kunnen de schermen niet zien, dan volstaat in veel gevallen ook een cafélicentie. Maar wil je het als ondernemer groter aanpakken, dan heb je een evenementenlicentie nodig. Videma hanteert verschillende licentievoorwaarden, afhankelijk van jouw type bedrijf en bijvoorbeeld de vertoningsoppervlakte. Daarom adviseren wij ondernemers contact op te nemen met Videma om te kijken welke licentie op hen van toepassing is en deze tijdig aan te vragen, zodat je zeker weet dat je alles correct hebt geregeld.”

Blijf op de hoogte

Wil jij op de hoogte gehouden worden van het laatste luchroomnieuws en één keer per week de digitale nieuwsbrierf van Lunchroom ontvangen? Schrijf je dan hier in voor de nieuwsbrief.

Overig nieuws