De helft van de Nederlanders (49%) heeft geen bezoek meer gebracht aan een restaurant sinds de uitbraak van COVID-19. Dit in tegenstelling tot 2019, toen slechts 1 procent nooit uit eten ging. Het restaurantgedrag van de Nederlander is door de pandemie flink veranderd. Dit blijkt uit het onderzoek ‘Dining Habits 2020’ van Lightspeed, leverancier van kassasystemen voor retailers en horecaondernemers, gehouden onder 1.000 Nederlanders.
Dit jaar geeft 18 procent aan eens per maand buiten de deur te eten. In 2019 was dit percentage twee keer zo hoog (36%). Daarnaast ging vorig jaar 17 procent minstens één of twee keer per week uit eten, tegenover 6 procent dit jaar. Zowel de meer als minder frequente restaurantbezoekers hebben dit jaar flink minder restaurantbezoeken afgelegd. Sinds COVID-19 ons in de greep houdt kiezen niet alleen mensen in Nederland ervoor restaurants te mijden, dit gedrag zien we ook, al is het in iets mindere mate, in Duitsland (47%), België (39%) en in Zwitserland (36%).
Afhalen en bezorgen
Nu de horeca voor de tweede keer gesloten is, proberen veel restaurants er het beste van te maken. Door eten te bestellen of af te halen kan de Nederlander een restaurantervaring in huis halen. Hoewel 66 procent van de respondenten hun afhaal- en bezorggedrag niet heeft veranderd, geeft bijna één op de drie (27%) aan meer eten online besteld te hebben sinds de uitbraak van COVID-19. 9 procent doet dit vooral om de horeca te ondersteunen. Hoe dan ook zijn we minder geneigd om online eten te bestellen dan onze noorderburen, waar één op de vijf van de Belgen ervoor kiest eten af te halen of te laten bezorgen.
Michelin aan huis
Ook zijn in deze periode toprestaurants begonnen met het bezorgen van fine-dine of zelfs Michelin maaltijden. Maar kunnen zij deze ultieme ervaring ook overbrengen bij de Nederlander thuis? Uit het onderzoek blijkt dat dit nog niet zo eenvoudig is. Een ruime meerderheid van de respondenten (70%) ervaart een fine dining diner aan huis niet als hetzelfde. Overigens zou 15 procent van de Nederlanders dit bestellen als het goedkoper is en 15 procent overweegt een chique maaltijdpakket voor thuis als dit geleverd wordt inclusief aankleding.