De kostenstijgingen van Heineken houden dit jaar aan. Dit terwijl de gasprijs in Europa daalt, “'Maar dat werkt bij ons met een jaar vertraging door”, legt CEO Dolf van den Brink uit.
Dat komt omdat Heineken de prijzen van grondstoffen en valuta voor een jaar vastlegt, zodat het bedrijf rekening kan houden met de kosten. Daarom duurt het langer voordat prijsdalingen kunnen worden doorgevoerd. De bierbrouwer verwacht dat de kosten dit jaar stijgen met een percentage dat ‘hoog in de tientallen’ zit. Een groot deel van de hogere kosten rekent de producent door aan klanten in de horeca en detailhandel.
Meer dan pre-coronajaar
Door eerdere prijsstijgingen verdiende de onderneming vorig jaar 13,9 procent meer per verkochte hectoliter bier dan in 2021. De hogere bierprijzen hadden geen invloed op de bierafzet van het bedrijf. In 2022 werd er 256,9 miljoen hectoliter bier verkocht, dat is een autonome stijging van 6,9 procent en ook meer dan in 2019, het pre-coronajaar. De operationele winst van Heineken in 2022 was 4,5 miljard euro, dat is 24 procent meer dan het jaar ervoor, en ook meer dan vóór corona.
Betaalbare luxe
“We hebben stevige prijsverhogingen doorgevoerd, dus we verwachten in Europa wel wat druk op de biervolumes. Daar staat tegenover dat Azië er enorm goed uit ziet, en we ons richten op premium bieren, die in alle regio's structureel harder groeien. Dat is een vorm van betaalbare luxe: mensen kopen misschien geen nieuwe televisie, maar nemen nog wel een Texels of Moretti”, meldt de CEO. Om niet alle kosten zomaar door te berekenen heeft Heineken een kostenbesparingsprogramma lopen. Ook gaat het kleine en inefficiënte brouwerijen sluiten om de winst te verhogen.