Wat zet je op de kaart als je op social media een hit wilt zijn? Het Britse bedrijf Gousto, dat maaltijdpakketten produceert, heeft 150 miljoen Instagram-posts doorzocht om te onthullen welke gerechten het vaakst werden gedeeld en in welke regio. In de regio New York zijn ze verzot op pizza, terwijl sushi in Tokio de boventoon voert.
Met behulp van een score die de hashtaggegevens van Instagram, gecombineerd met zoekvolume-informatie van Google Ads, kon de organisatie 353 van 's werelds meest populaire regionale en nationale gerechten in kaart brengen.
De resultaten bevestigen de populariteit van beproefde favorieten, waarbij comfortvoedsel, retrogerechten en afhaalmaaltijden uit Amerikaanse landen de boventoon voeren.
Pizza bovenaan de lijst
Bovenaan de lijst staat de welbekende pizza, de pizza met dikke bodem en veel toppings is een Amerikaans gerecht, met maar liefst 37,9 miljoen hashtagvermeldingen over New York, gevolgd door de hamburger op de tweede plaats, met 35 miljoen berichten (Texas, VS). Sushi kwam in de derde plaats, met 23,6 miljoen berichten (Tokyo, Japan).
Macarons waren de enige zoete traktatie in de lijst, met 5 miljoen berichten (Parijs, Frankrijk), waardoor het ook het meest Instagrammable Europese gerecht is.