De opkomst van ontbijtcafés

Auteur: Thijs Jacobs
13 oktober 2016
De opkomst van ontbijtcafés

Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. Daarom is het best gek dat stadscentra gevuld zijn met restaurants en lunchzaken, maar dat er haast geen gespecialiseerde horecagelegenheden zijn voor ontbijt. Goed nieuws: daar komt verandering in! Onze horecatrendwatcher verkende de 'breakfast scene' voor je. 

In Amsterdam vind je al een zaak die gespecialiseerd is in ontbijt. Bij de Breakfast Club kun je zelfs de hele dag door ontbijten! Het menu heeft een trendy en internationaal karakter. Wat dacht je van verse smoothies en ‘Brooklyn ricotta flap jacks with honeycomb butter and fresh fruit’? Dat klinkt al een stuk luxueuzer (en lekkerder) dan de bruine boterham met kaas en een glas melk, zoals Nederlanders doorgaans op tafel zetten bij het ontbijt.

Ook in Utrecht

In Utrecht vind je Rabarber, waar je kunt ontbijten met poffertjes, ‘overnight oats met vers zomerfruit, noten en zaden’ of een gebakken eitje op brood met avocado. Ook hier kun je de hele dag ontbijten, want niet iedereen zet de wekker om zes uur ‘s ochtends.

Den Haag

In het bruisende Zeeheldenkwartier vind je zaken zoals Appeltje Eitje, waar je je eigen tosti kunt bouwen, en Pim, een plek waar je de hele dag kunt onbijten. Van tosti’s tot aan smoothies en van verse koffie tot yoghurt… Alles op de kaart is ook mee te nemen, zodat je je liefje op een luie zondagochtend spontaan kunt verwennen met een ontbijt op bed.

Te gekke ‘cereal hotspot’

In Londen kun je niet om het Cereal Killer Café heen. Wow, wat een leuk idee. Deze zaak staat helemaal in het teken van de ontbijtgranen. Je weet wel, die altijd in zo’n mooie kartonnen doos zitten. In het café worden meer dan 100 soorten ontbijtgranen verkocht, vanuit de hele wereld. De gasten kunnen bovendien kiezen uit 30 soorten melk en 20 verschillende toppings.

Ontbijtcafés        

Ontbijt- en brunchrestaurants. Zo heten de zojuist besproken zaken volgens Facebook; de social media-gigant heeft immers al een naam bedacht voor dit nieuwe segment binnen de horeca. We kenden lunchrooms, snackbars, cafeteria’s en restaurants al als eetgelegenheden, en deze nieuwe benaming past inderdaad goed bij deze groep die in opkomst is. Ontbijtcafé is een naamgeving die je ook vaak hoort. De naam doet vermoeden dat een dergelijke zaak enkel in de ochtend open is, maar dat is niet waar. Het is een moderne variant van een lunchroom, waar veel producten huisgemaakt zijn, zoveel mogelijk met biologische producten wordt gewerkt en waar de gast op ieder moment van de dag kan bestellen wat hij wil. Het blijft een dagzaak, dus diner wordt niet geserveerd.

Ontbijttrends

Wanneer je de menukaarten van hippe ontbijtcafés (laten we ze voor het gemak zo maar even noemen) bestudeert, dan zie je dat de boterham enigszins uit de mode is. Pannenkoeken (en dan de Amerikaans variant, gecombineerd met maple syrup) zijn helemaal in en een gezonde ‘breakfast bowl’, gevuld met een yoghurtvariant, vers fruit of groenten en noten of zaden mag niet ontbreken op de kaart. Als eigenaar van een horecagelegenheid moet je er wel op letten dat je zo’n kom zo mooi presenteert. ‘Ready to snap’ noem je dat, want je gasten zetten een mooi gepresenteerde en kleurrijke breakfast bowl nu eenmaal graag op Instagram. Ditzelfde geldt natuurlijk voor alle gerechten die je serveert. Misschien is dit direct een verklaring voor de neergang van de (in ieder opzicht enigszins saaie) boterham met kaas.

Upscalen van comfort food

Een andere trend is het ‘upscalen’ van comfort food. Wanneer men een ontbijt voor onderweg meeneemt, dan is iedere vorm van comfort food prima. Wanneer iemand echter de tijd neemt voor ontbijt, dan kom je terecht bij ‘comfort food on steroids’. Denk hierbij aan luxe Eggs Benedict, kreeftenpannenkoeken, versgeperste sappen… Allemaal voorbeelden van luxe comfort foods.

Mama had gelijk

Dat het maken van gezonde keuzes voor veel consumenten een tweede natuur is geworden, wist je al. Wist je ook dat McDonald’s in de Verenigde Staten al test met het aanbieden van een breakfast bowl met eiwitten, kalkoenworst, verse spinazie en boerenkool. Trendy, verse en gezonde gerechten vind je in de (nabije) toekomst dus niet alleen in kleine horecagelegenheden, maar ook bij grote ketens. Uit onderzoek van Harvard University blijkt, dat zelfs het overslaan van maar één ontbijt per week al zorgt voor een toename van de kans op type 2 diabetes met 20 procent. Mama had dus toch gelijk: het ontbijt blijkt zeer belangrijk te zijn voor de gezondheid... Vaarwel vette eiersalade, zompige bacon en smeuïge kroket, en welkom gezonde salade. Gezondheid is voor veel consumenten (en mama) van belang, alhoewel guilty pleasures ook behoorlijk trendy zijn. Vooral bij ‘hungover’ toeristen en jongeren.

Customizing your food

Een wereld met maar één soort mosterd, één soort bier of één soort brood. Dat zou een saaie boel zijn. Millennials stonden aan de basis van ‘customization’, het zelf verder naar wens inrichten van een product. Neemt niet weg dat Burger King al lang geleden de slogan ‘Have it your way’ gebruikte, maar niet duidelijk in de praktijk doorvoerde. Ook in jouw zaak is het van belang om de gast een keuze te bieden. Laat ze verschillende toppings, sauzen en soorten beleg kiezen, net als bij Subway of zoals bij het Cereal Killer Café. Liever forel in plaats van ham? Prima, dan regelen we dat.  

‘Must-haves’ voor de ontbijtkaart:

Pancakes

Breakfast bowl

Alles met eieren

Luxe comfort foods

Customize your food

Versgeperste fruit- en groentensappen

Gepimpte klassiekers (poffertjes, wentelteefjes)

Overig nieuws