Fabrikanten brengen continu verbeterde of vernieuwde producten op de markt.
Productvernieuwing of innovatie is de motor achter gezonde bedrijfsgroei. Wie doorheeft wat de consument écht wil, kan rekenen op diens trouw. In de praktijk is het echter meestal bijzonder droevig gesteld met het innovatieve vermogen van de industrie. Meestal blijft men steken in “verbeterd”, “vernieuwd” of “nieuwe formule”, ofwel oude wijn in nieuwe zakken (waarbij de zakken achteraf ook niet eens nieuw zijn). Veel van deze innovaties getuigen van een ontstellend gebrek aan respect voor de consument. Ze worden uiteindelijk afgestraft.
We hebben ook gezien hoe een goede campagne een heel volk andere voedingsgewoonten kan aanleren. Nederland aan de olijfolie, net als we ooit aan de melk zijn geholpen (niet omdat het lekker is, maar door een uitgekiende campagne). Olijfolie als ultieme oplossing voor al onze problemen: geen cholesterol, ouderdomskwalen of sombere dagen. Na twee slokken springt zelfs de meest stramme oude man op om te gaan voetballen (twintig jaar geleden sprong hij op om naar het toilet te rennen wegens acute buikloop). Dit beeld gebruikt een saladefabrikant om de bovennatuurlijke krachten van zijn (met olijfolie bereide) producten aan de man te brengen. De oude Kraai komt hierdoor zelfs uit zijn dipje.
Omdat proeven mijn vak is en ook ik soms met dipjes te maken heb, nam ik de proef op de som. Helaas, wederom een geval van “overbeloven”. De salades worden slechts door één aspect gekenmerkt: zuur. Zonder deksels kan ik zelfs niet vaststellen welke variant ik proef. Daar krijg ik nu een geweldige dip van. Gelukkig heb ik hier een remedie voor. Ik kook 1 pond Opperdoezen en snij ze warm in blokjes. Vervolgens gooi ik een ei in de blender met wat mosterd en citroensap en draai ik met zonnebloemolie (géén olijfolie) een schitterende mayonaise (3 tellen werk) en lepel deze voorzichtig door de warme aardappelblokjes. Als ik met deze aardappelsalade aan tafel zit en mijn ogen sluit, zie ik de mediterrane zon opkomen, het wordt warm en mijn dip is volledig verdwenen. Volgens mij zijn dit de innovaties waarop de consument wacht. Voor mij doet het in ieder geval wonderen.
Deze column is geschreven door Pieter Punter en gepubliceerd in een eerdere uitgave van vakblad Lunchroom.