Hoewel flinke prijsstijgingen de koopkracht verder uithollen, besteedden consumenten in april 2022 gecorrigeerd voor inflatie 21 procent meer dan in dezelfde maand in 2019. Dit blijkt uit onderzoek van ABN AMRO naar de bestedingen van hun particuliere klanten.
Insight
De consumentenprijzen lagen volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) in april 9,6 procent hoger dan een jaar eerder. Hoewel de prijsstijging van energie in april wel iets lager was dan in maart door de verlaging van accijnzen op benzine en diesel, had de prijsontwikkeling van voedingsmiddelen juist een verhogend effect op de inflatie. Voedingsmiddelen stegen met 8,5 procent flink ten opzichte van april 2021. Ook de stijgende prijzen van industriële goederen als meubels en auto’s en diensten als verhuur van accommodaties droegen bij aan de hoge inflatie in april.
Bestedingen
Hoewel prijzen van bijvoorbeeld meubels, tuinproducten en huishoudelijke apparaten flink zijn gestegen, geven consumenten nog steeds veel geld uit in vergelijking met 2019, het jaar voordat de coronapandemie uitbrak. De particuliere klanten van ABN AMRO besteedden in april veel geld uit aan horeca. Zo besteedden consumenten 39 procent meer in cafés en 26 procent meer in restaurants dan in dezelfde maand in 2019. De horeca profiteert van het mooie weer en de opluchting van gasten dat ze eindelijk na twee jaar van lockdowns zonder beperkingen op het terras kunnen zitten.
Het consumentenvertrouwen is in april gezakt naar een dieptepunt van -48. Toch blijven de bestedingen aan consumentengoederen nog op een hoog niveau, evenals een deel van de vrijetijdsbestedingen. Kort samengevat veranderen consumenten hun gedrag niet van de ene op de andere dag. Daar gaat tijd overheen. Veel mensen zijn opgelucht dat ze weer naar de horeca kunnen na de afbouw van de coronamaatregelen. Ook voelen niet alle huishoudens de gestegen energieprijzen in de portemonnee omdat ze nog een contract tegen vaste tarieven hebben. Mogelijk wordt daarnaast het spaargeld aangewend dat tijdens de coronapandemie is opgepot. Een andere belangrijke factor is de arbeidsmarktkrapte. Grote baanzekerheid geeft mensen relatief veel zelfvertrouwen om uitgaven te doen.