Ondernemers vragen soms tips voor een goede koffieleverancier. Meestal wanneer een contract afloopt of de espressomachine aan vervanging toe is. Of de ondernemer wil zich onderscheiden met betere koffie.
Nu wordt bij het afsluiten van contracten voor koffielevering vaak royaal omgesprongen met het weggegeven van espressomachines, koffieservies en andere premiums. Zo trekt men de ondernemer over de streep om met bepaalde (vaak bekendere) koffiemerken in zee te gaan. In ruil voor deze premiums worden exclusieve afnamecontracten afgesloten voor de duur van soms 5 jaar. Ondernemer blij, leverancier blij: elk halfjaar komt een monteur langs en word de molen bijgesteld, niets aan de hand. Wat nou baristatraining of seizoenskoffie?
Veel ondernemers zijn gevoelig voor dit soort prikkels, die rechtstreeks afkomstig zijn uit de talloze marketing- en salesbijbels. Want de koffieleverancier verdient de gratis premiums en service terug met een structureel hogere prijs voor elke kilo koffie soms wel 2 of 3 euro meer dan nodig! En dat voor koffie van vaak middelmatige (en soms inferieure) kwaliteit die wordt verbloemd door de extra donkere branding. Van duurzame productie is al helemaal geen sprake: een fair produce-keurmerk op de verpakking is niet zaligmakend, zeker niet in koffieland. Goedkoop is hier dus echt duurkoop op de lange termijn.
Mijn advies: kies een kleine koffiebrander. Alles is deze eraan gelegen om de kwaliteit van het eindproduct te bewaken omdat men trots is op de koffiebonen. Die worden vaak bijzonder duurzaam geproduceerd en met liefde gebrand tot het juiste smaakprofiel.
Deze micro-roasters vinden het trainen van uw personeel en investering in een duurzame zakelijke relatie belangrijk. Dit gebeurt op basis van vrijwilligheid en niet met 5-jarige wurgcontracten. Passie voor het product wint het hier van schreeuwerige marketing, hippe kopjes en gratis espressomachines. Zij helpen u graag om koffie van topkwaliteit te serveren, elke dag weer. In ruil krijgt u vaak een fikse korting op de kiloprijs en vaak ook de machine en servies. Dit levert op de lange termijn veel meer op dan de gratis premiums van de grote branderijen. En op die manier wordt duurkoop uiteindelijk GOEDkoop!
Foto: Maarten Noordijk
Wilco Admiraal - Duurkoop is goedkoop
3 juni 2011