De Iens Dinner Deals, Groupon, Diningcity... De hoeveelheid kortingsacties in Nederland is enorm. Vandaag werd bekend dat Albert Heijn en Iens dit jaar toch weer een restaurantweek organiseren. Leuk voor de gasten, maar hoe aantrekkelijk zijn dit soort kortingsacties, promoties en aanbiedingen voor horecaondernemers? Want het is natuurlijk aan iedere horecaondernemer of hij wel of niet meedoet. KHN, overduidelijk geen fan van kortingsacties, geeft tips om (nieuwe) gasten te verleiden…
Meer gasten? Even rekenen…
Meedoen met een kortingsactie of promotie kan veel en vaak ook nieuwe gasten opleveren. Voordat een horecaondernemer zich echter rijk rekent door al die extra gasten, dient hij goed na te denken over wat de actie hem gaat opleveren. Advies van KHN is om de vraag te stellen of hij de korting wel kan bieden. Bestaat de mogelijkheid om extra omzet te maken met aanvullende drankverkoop? Is de gegenereerde omzet voldoende om lopende kosten te bekostigen? Om mee te doen aan een kortingsactie, betaalt een horecaondernemer vaak een commissie: die ligt meestal tussen de 2 euro per reservering tot 50 procent van een couponbedrag.
Robèr Willemsen, voorzitter van KHN: "Het advies aan onze leden is: blijf rekenen. Doe niet mee omdat uw buurman meedoet en u bang bent dat uw tafels leeg blijven. U hóeft niet mee te doen. Ja, de actie brengt waarschijnlijk nieuwe gasten die anders niet zouden komen. Maar de hamvraag die u uzelf moet stellen, is of ze ook terugkomen. En als u meedoet, denk dan goed na of u vanwege de kosten met andere producten gaat werken. Dan levert u namelijk ook in op beleving en leren uw nieuwe gasten u niet op uw best kennen. En reserveer niet té veel tafels voor de actie: daarmee wordt uw afhankelijkheid van kortingsacties alleen maar vergroot."
Een kleine rekensom
Een horecaondernemer biedt een driegangenmenu aan voor 40 euro per persoon. Hij ontvangt een reservering voor een kortingsactie waarbij het tweede menu gratis is.
Let op! Dit is dus nog exclusief de personeelskosten en vaste lasten (huur of hypotheek pand, elektriciteit etc).
Tip! Doe het zelf! Maar dan slimmer…
Een horecaondernemer kan natuurlijk ook zelf een actie organiseren. Michiel Boon van restaurant Lekkerr in Schoonhoven ging een samenwerking aan met de plaatselijke Plus-supermarkt. “Wij hebben een spaaractie met Plus Rechtuyt opgezet. Bij elke 10 euro aan boodschappen krijgen klanten een zegel en bij een volle spaarkaart (15 zegels) krijgt hij bij ons het tweede maandmenu gratis. Uiteraard houden we hier een heel andere marge aan over dan bij andere kortingsacties, zoals die van AH en Iens. Er zit geen grote reserveringssite tussen die de grootste marge opstrijkt en een bijdrage per couvert vraagt. En je kunt zelf de dagen bepalen; zo kunnen gasten bij ons de kaarten alleen op maandag tot en met donderdag inleveren. Zo houd je de regie over je wat rustiger dagen.”
Belonen
Beloon gasten die al eens eerder kwamen met een speciale actie. Zorg voor korting op een volgende reservering of geef ze het eerste glas wijn, bier of fris van de zaak. Via het online reserveringsplatform van, voor en door de horeca, BookDinners.nl, kan een horecaondernemer ook eenvoudig en zonder extra kosten een marketingactie doen die bij zijn bedrijf past.
Timing is alles…
Als een horecaondernemer besluit om een kortingsactie of een promotie te doen, is ons advies om goed na te denken over de timing. Als de helft van de gasten op een avond komt waarop hij altijd al vol zit, dan loopt hij eerder omzet mis dan dat het iets oplevert. Immers, hij moet die avond gasten weigeren die het volle bedrag hadden willen betalen. Zijn er echter een aantal rustige dagen doordeweeks? Dan kan een promotie op die dagen wellicht voor meer gasten zorgen. Loopt het normaal gesproken pas na 19:00 uur storm? Zet de promotie in als early bird tussen 17:00 en 18:00 uur, en beloon vroege gasten met voordeel.
Lees ook de blog van Robèr Willemsen: