De bezorgmarkt is sterk groeiende. Natuurlijk vanwege corona, de sluiting van de horeca en de vele thuiswerkers, maar bovenal vanwege het gemak. We benaderden enkele maaltijdbezorgers en stelden hen dezelfde vragen. Dit keer Just Eat Takeaway.com, het bedrijf van oprichter Jitse Groen, dat openheid van zaken geeft omtrent de commissies, ranglijst binnen de app en populariteit van verschillende gerechten.
Welk maaltijdmoment groeit het hardst?
"We zien steeds meer bestellingen rond lunchtijd, ook het ontbijt wordt meer en meer ontdekt. Ook ligt tijdens de pandemie het bestelmoment voor het avondeten iets eerder op de dag, waarschijnlijk omdat steeds meer mensen thuiswerken en zodoende geen reistijd meer hebben."
Welke gerechten zijn populair?
"We zien een enorme groei van het aanbod aan maaltijden. Hierdoor proberen Nederlanders steeds vaker nieuwe keukens en gerechten. Zo zijn curry’s, tapas en sushi populair, maar ook poke bowls, salades en vegan gerechten worden steeds vaker besteld: 40 procent van alle Nederlanders en ruim de helft van de jongeren eet minstens een keer per maand vegan."
"Bijna 30 procent heeft in de afgelopen vijf jaar voor het eerst bewust een vegan maaltijd geprobeerd en 32 procent van de Nederlanders die wel eens vegan eten, geeft aan niet altijd goed te weten hoe ze voldoende essentiële voedingsstoffen kunnen binnenkrijgen."
Zijn er verschillen in regionale voorkeuren?
"Regionaal zijn er binnen Nederland eigenlijk geen grote verschillen waarneembaar."
Wat is de omzetgroei van Just Eat Takeaway.com?
"Onze omzet in Nederland is afgelopen jaar met 47 procent gegroeid (2020 versus 2019)."
Prijsontwikkeling: betalen we meer voor maaltijdbezorging dan in het verleden? Komt dat ook door een breder en beter aanbod?
"We zien dat, mede ingegeven doordat mensen thuiswerken en dus meer thuis zijn, de bestellingen afgelopen jaar gemiddeld iets groter waren. We vermoeden dat mensen vaker voor het gehele gezin bestellen. De gemiddelde orderwaarde in 2020 was 23,54 euro (in 2019 nog 21,42 euro)."
Waarop maakt men een beslissing in het bestelproces (acties, deals, kortingen, prijs van het product, nabijheid, reviews?)
“Dit verschilt per persoon en per gelegenheid. Sommige van onze klanten vinden niets leuker dan elke week een nieuw gerecht of restaurant ontdekken, terwijl andere juist al jaren hetzelfde gerecht bestellen. Klanten geven aan dat reviews, aantrekkelijke foto’s, prijzen en deelname aan spaarprogramma’s als stempelkaarten een rol spelen. Uiteindelijk blijft natuurlijk gewoon waar men op dat moment zin in heeft het allerbelangrijkst.”
Groei van mobile bij bestellingen in cijfers. Wordt het gebruik van desktop steeds minder?
“Klopt, verreweg de meeste bestellingen worden mobiel geplaatst, ruim 85 procent van alle bestellingen.”
Commissies: hoe wordt de commissie berekend?
“De commissie voor marktplaatsbestellingen bedraagt gemiddeld ongeveer 12 procent. Bij deze kosten zijn uiteraard de aansluiting op het platform (digitaal, om in contact te komen met consumenten - en ook fysieke tools om bestellingen te kunnen aannemen zoals de terminals) inbegrepen. We investeren zwaar in branding en marketing om op die manier de omzet van restaurants te laten groeien. Daarnaast verzorgen wij de afhandeling van betalingen en nemen dus ook een deel van de financiële administratie uit handen. En voor restaurants die zelf geen bezorgers in dienst hebben, kunnen wij dit ook verzorgen (tegen een meerprijs). De kosten die restaurants moeten maken als ze alles individueel in eigen beheer zouden moeten doen, zijn vele malen hoger dan de commissie.”
Adverteren: hoe kun je als restaurant hoger komen in de ranking?
“Ons TopRank systeem zorgt voor een relevant aanbod voor de klant. De volgorde van restaurants in de restaurantlijst van Thuisbezorgd.nl is dynamisch en hangt af van een groot aantal van factoren. De doelstelling blijft constant - de positie van restaurants is gebaseerd op de relevantie voor de klant. Aangezien alle factoren van onze weging voortdurend veranderen, verandert onze rangschikking van restaurants (de volgorde waarin klanten restaurants zien op het platform) ook voortdurend. Het kan daarom zijn dat je buurvrouw een andere ranglijst ziet, maar bijvoorbeeld ook dat er een groot verschil is tussen jouw ranglijst om 17:00 uur ten opzichte van dezelfde ranglijst om 21:00 uur.”
Hoe is de samenwerking met andere bezorgpartijen en wat maakt Just Eat Takeaway anders dan anderen?
“Wat ons onderscheidt is de omzet en bestellingen die we genereren. Ter info: dit komt neer op meer dan 110.000 euro omzet gemiddeld per restaurant per jaar. Wij hebben landelijke dekking in Nederland en willen een platform zijn voor iedereen. We werken met een model waar aan de ene kant restaurants met hun eigen bezorgers werken, en daarbij bieden wij de service van onze eigen bezorgers voor restaurants die dit uit handen willen geven. Onze bezorgers krijgen een fatsoenlijk contract, zijn dus in dienst en rijden dus ook verzekerd rond en krijgen vakantiedagen, vakantiegeld et cetera. Dit heeft ook een positief effect op de verkeersveiligheid, omdat ze per uur betaald worden en niet per ‘drop’, waardoor ze minder gehaast rondrijden. Ze krijgen dus ook betaald als ze onderweg zijn naar een restaurant en moeten wachten bij een restaurant. Daarnaast krijgen ze in de meeste gevallen een e-bike in bruikleen, en de welbekende oranje outfit.”
Hoeveel wordt er geïnvesteerd in technologische doorontwikkeling, en hoeveel in marketing?
“Zowel in innovatie als in marketing wordt fors geïnvesteerd. Voorbeelden van technologische innovaties zijn onder andere onze betaalservice Takeaway Pay. Qua marketing zetten we in op een brede range van activiteiten zoals tv, OOH, sponsorships (denk aan het EURO2020), Google Adwords, social media, PR & influencers. Daarnaast proberen we constant onze klanten vaker te laten bestellen middels nieuwsbrieven en push notifications, stempelkaarten en het puntenprogramma. Er zijn honderden collega’s bij marketing die dag in dag uit hard aan het werk zijn om meer bestellingen te genereren voor de bij ons aangesloten restaurants. Voor details over de marketinguitgaven kan men ons jaarverslag bekijken, dit is echter niet uitgesplitst voor Nederland (we zijn namelijk actief in 23 markten).”
Blijf op de hoogte
Eén keer per week het actuele en relevante lunchroomnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.