Gemiddeld drinkt tachtig procent van de Nederlanders iedere dag één tot drie kopjes koffie. Maar dit zijn niet de jongeren. Zal de consumptie dalen naarmate deze niet-koffiedrinkers, de jongeren dus, ouder
worden? Van Spronsen & Partners horeca-advies uit Warmond onderzocht de koffiebranche.
*Verleiden met zoete dranken*
De bittere smaak en de associatie met opgelegd gedrag en stressvolle (vergader)situaties, is voor jongeren vaak een reden om geen koffie te drinken. Daarom worden jongeren verleid met de zoete koffie-achtige dranken en promoten grote aanbieders hun merken op festivals zoals Lowlands en Pinkpop. Ook bekende koffieketens zullen er alles aan gaan doen om jongeren naar de koffiebar te lokken.
*Ontwikkeling koffieconnaisseur*
Anderzijds krijgt de traditionele koffiedrinker (gemiddeld de 35-plusser) een behoefte aan verdieping en verrijking in de smaak en afkomst van de koffiebonen. De consument begint voorkeur te creëren voor bepaalde koffielanden, gradaties van branden en manieren van koffie zetten.
*Toekomstbeeld*
Hoewel Nederland nog geen to-go land is, verwacht het adviesbureau wel een zonnige toekomst voor de to-go koffie. Een stijgend aanbod van (grote) koffieleveranciers zal het gevolg zijn. Ook wordt verwacht dat het flesje water, waar men tegenwoordig wel al mee over straat loopt, wordt vervangen voor een kopje koffie.
~Myrtille Vromans~
Sterft de koffiedrinker uit?
1 februari 2012