Hoe kunt u uw medewerkers succesvol opleiden? In een serie van zes artikelen laat Jos Muller van Fastservice Opleidingen hierover zijn licht schijnen.
Want vergis u niet: goed opleiden is een vak apart. Deel 1 van deze artikelenreeks staat stil bij de eerste kennismaking.
Wie kan zich nog zijn eerste werkdag herinneren? Als je dat niet kunt, heeft het weinig indruk gemaakt. Als je het wel kunt, is er een onuitwisbare indruk gemaakt en is de eerste werkdag hopelijk een positieve herinnering geworden.
*De eerste indruk*
Je eerste dag. Een beetje gespannen kom je het bedrijf binnen. Je ziet dat het best druk is met gasten en alle medewerkers lopen enigszins geagiteerd rond om het hun naar de zin te maken. Je meldt je aan de counter en vraagt naar de ondernemer. Deze komt bezweet en gehaast uit de keuken en slaat zich met de hand op het voorhoofd terwijl hij zegt: "Oh ja, je zou vandaag beginnenÂ
" Hij klopt je bemoedigend op je schouder en zegt dat je even een bak koffie moet pakken, hij komt zo bij je. Je gaat maar even ergens zitten, zonder koffie want je weet niet hoe je het koffieapparaat moet bedienen, en wachtÂ
*Neem de tijd*
Bovenstaand voorbeeld overkomt helaas een groot aantal nieuwe medewerkers. Een slechte planning of onvoorziene omstandigheden maken dat de aandacht voor een nieuwe medewerker minimaal is, waardoor een eerste indruk kan ontstaan dat hij of zij niet echt welkom is. En je hebt die nieuwe medewerker juist zo hard nodig, toch?
Zorg dus voor een geschikt tijdstip om je nieuwe medewerker te laten starten. Een tijdstip waarop je aandacht kunt schenken aan de nieuweling, hem of haar rustig een rondleiding kunt geven en wijzen op alle belangrijke zaken die voor jou vanzelfsprekend zijn maar voor de nieuweling dus niet (waar is de nooduitgang, hoe werkt het koffieapparaat, waar moet je je handen wassen enzovoort).
*Maak de nieuwe medewerker belangrijk*
Een veelvoorkomende valkuil is om een nieuwe medewerker een Âmakkelijk klusje te geven op diens eerste werkdag. "Ga maar in het restaurantgedeelte de vuile tafeltjes afnemen, de prullenbakken legen, karton vouwen, toiletten poetsen enzovoort." Met wat voor gevoel sta je dan als nieuwe medewerker, die van niets weet, tussen de gasten die je allemaal lastige vragen stellen waarop je geen antwoord weet? Met wat voor gevoel ga je naar huis na je eerste werkdag als je alleen maar vervelende klusjes hebt mogen doen?
Maak een nieuwe medewerker belangrijk. Zet hem/haar samen met een ervaren medewerker op een plek die ertoe doet. Samen aan de bakwand of de grillplaat, of samen aan de kassa. Laat hem/haar voelen dat hij/zij erbij hoort en onderdeel is van het team, maar wel in de veilige handen van een ervaren collega die instrueert, ondersteunt en meehelpt.
*Maak een praatje*
Tot slot: neem aan het einde van de dag even de tijd om een praatje te maken. Wat is de nieuwe medewerker allemaal opgevallen, hoe heeft hij/zij het ervaren, wat vond hij/zij moeilijk, wat vond hij/zij leuk? Het lijkt zo simpel, maar op die manier gaat de nieuwe medewerker naar huis met een gevoel dat hij/zij waardevol is voor het bedrijf, gewaardeerd wordt om zijn/haar mening en bovenal welkom is. Daarbij kan de medewerker ook nog wat vragen kwijt die bij hem/haar opkomen.
Laat merken dat je blij bent dat hij/zij nu een medewerker is van jouw bedrijf. Op die manier laat je een onvergetelijke eerste indruk achter.
~Jos Muller~
OPL Een goed begin is de halve opleiding (1/6)
6 augustus 2012